Annons
Annons


Kom i form till jul!


Det kan var smart att börja träna innan julgodiset attackerar.

Julen står för dörren och det kan vara svårt att hinna med sig själv. Ändå är det kanske just nu vi behöver energin som mest. Här är bästa tipsen för dig som vill komma i igång före till jul.

Annons

För dig som vill hitta en bra form innan julgodiset står på bordet gäller det att satsa på träning som snabbt ger resultat. Häromdagen dök det upp ett motivationsprogram från träningskedjan Curves i Allas redaktionsmail. Och generösa som vi är delar vi gärna med oss av tipsen. 30 minuters träning, tre dagar i veckan är vad som behövs för att komma i form.

Styrka och kondition
– En kombination av styrketräning och kondition är ultimat för att se snabba resultat och samtidigt få in träning i sin vardag. Styrketräning ger en förhöjd fettförbränning långt efter träningspassets slut och konditionsträning ökar hjärtats kapacitet och syreupptagningsförmåga. Som kvinna är det också bra att tänka på att träna styrka eftersom vi lättare får slitage på nacke och rygg än män, säger Anna-Lena Wallén, ägare av Curves Kungsholmen.

10 motivationssteg till nya kurvor:

1. Mål och delmål.
Sätt realistiska mål och delmål med din träning. En eller två gånger till en början är bättre än ingen gång.

2. Varför?
Skriv ner orsakerna till att du avsätter tid till träning. (”För att bli gladare och få mer energi”, ”forma och stärka kroppen” ”öka” eller ”tappa vikt”)

3. Ta kort.
Inget är så taggande som före-efter foton. Innan du sätter igång, ta kort på dig själv för att kunna följa dina resultat. Väg dig och mät midja, mage, stuss, lår och armar.

4. Kombinera styrka och motion.
För att se snabba resultat är kombinationen styrketräning och konditionsträning oslagbar.

5. 30 minuter räcker.
Boka in din träning i kalendern. Snabba och korta pass gör det möjligt att lättare få in träningen i din vardag. Försök att gå till gymmet och träna en liten stund även om du har ont om tid. 30 minuters effektiv träning, tre gånger i veckan, är allt som krävs.

6. Planera måltiderna.
Planera din kost en gång i veckan och veckohandla. Ät regelbundet – frukost, lunch, middag och två mellanmål.

7. Minska kolhydrater, öka proteiner.
Dra in på kolhydrater och ät lite mindre portioner om du vill minska i vikt. Öka mängden proteiner genom att äta till exempel kött, avokado och nötter.

8. Ta trapporna!
Väv in vardagsmotion för att påskynda effekten. Gå i trappor, hoppa av en station tidigare och promenera sista biten.

9. Följ resultaten.
Skriv ner dina framgångar och utmana dig själv. Glöm inte att klappa dig själv på axeln då och då!

10. Fira!
När du når dina mål, köp dig själv en fin julklapp och planera för hur du håller dig i form även i framtiden.

De här motivationsprogrammet funkar för alla former av träning. Så det är bara att sätta igång med valfri aktivitet. Lycka till!

Curves är en träningskedja som specialiserat sig på skonsam träning som ger maximal effekt för kvinnor med pressade scheman. Nyckeln stavas 30 minuters kombinerad styrke- och konditionsträning, 3 gånger i veckan. Klicka här om du vill läsa mer om Curves.


(52)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…