Annons


Kom i gång: På gång med funktions-
skor

Flera studier säger att funktionella skor har goda hälsoeffekter – som bättre balans och starkare kropp. Allas reporter bestämde sig för att prova!


Funktionella skor, alltså skor som genom sin konstruktion har en positiv inverkan på kroppen. Numera både för gång och språng.
Vi bestämde oss för att testa på egna fötter. Gå- och ståskor. Och löparskor. Vi valde skor av märket MBT, som var först ut med denna skotyp för 20 år sedan och som numera är klassad som en medicinsk produkt klass 1.
MBT står för Masai Barefoot Technology, det är en schweizisk sko med en patenterad rundad och avsiktligt instabil sula som vill efterlikna barfotagång. Inspirationen kommer från östra Afrika och folkgruppen massajer som går långa sträckor barfota över savannen utan att drabbas av besvär i leder och muskler.
Man menar att våra ofta platta skor och hårda golv passiviserar musklerna och sliter på kroppen. När man däremot går barfota på mjukt underlag, som till exempel i sand eller gräs, måste kroppen vara aktiv, hitta sin jämvikt och balansera sig själv i varje steg.
Vad lovar skon? Bättre hållning, ökad muskelaktivitet i lår, rumpa, rygg och underben, minskad belastning på rygg och höftleder, förbättrad blodcirkulation, bättre balans. Sammantaget ett mer skonsamt sätt att använda kroppen på. Och gratis extramotion på kuppen. Även om man bara står.

Läs också: Därför är promenader så bra för din kropp!

Jag lär mig gå på nytt sätt

Under sex veckor ska skorna testas. Först två veckor med korta gångpass för att låta kroppen vänja sig vid det nya. Och sedan en månad fullt ut.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Vecka 1
Premiärrundan runt kvarteret på en kvart är ganska vinglig, snubblar några gånger. Känns inte jättebra.
Redan andra dagens 25-minutersrunda känner jag av knäna. Ganska ont i det ena faktiskt. Pausar någon dag, det är ju trots allt en massa småmuskler och strukturer som plötsligt får börja jobba så lite återhämtning gör nog gott, tänker jag.
Läser in mig och det visar sig att mitt steg bör vara kortare.  Efter två dagars vila kör jag igen, nu med kortare steg. Känner av knäna men det är tydligt att det kortare steget är bättre för knäna.

Vecka 2
Promenad i parken en halvtimme i lugn fart. Känns okej! Går och står i MBT-skor på jobbet två timmar per dag flera dagar i rad. Träningsvärk i rumpa, rygg och lår. Mot slutet av veckan lägger jag till några kortare, lugna kvällspromenader. Knäna okej.

Vecka 3
Börjar ha skorna hela dagar på jobbet. Promenad flera gånger under veckan. Mitt i veckan ska jag gå på konsert och klär upp mig lite med vanliga sandaletter.
Det är ungefär nu jag inser vilken lisa det faktiskt är att ha på sig MBT-skorna till vardags. Jag kommer hem från konserten med trötthet och ont i både fötter och rygg. Blivit ovan vid den smärtan under veckorna med MBT.
Det blir väldigt tydligt att de platta modesandaletterna inte gör kroppen gott. Resten av veckan har jag på mig funktionsskor hela dagar. Inget knäont. Känner att musklerna i rumpa, ben och rygg använts, men ingen träningsvärk.

Vecka 4
Reflekterar över att jag inte är lika stel i kroppen som jag brukat vara på kvällen när jag kommer hem från jobbet. Annars brukar jag vara Drottningen av Stelhet.
Lär mig också att det är svårt att springa till bussen i gåskorna. I MBT gäller det att vara ute i god tid. En annan sak: Jag känner mig lång. Känns som att jag tar mer plats än vanligt. Och inser att det måste vara hållningen. Den har blivit rakare, bättre. Det går inte att gå kutryggig och ihopsjunken nu. Sulans form kräver en stolt kroppshållning. Som i sin tur ger en känsla av att man tar plats, får mer pondus.
Börjar gå längre kvälls- och lunchpromenader nu. Snabbare, mer riktad gång. Inte bara trask. Och det känns i musklerna efteråt; att de jobbat lite extra, jämfört med en längre promenad i vanliga skor.

Vecka 5
Går i terräng. Funkar inte bra med rundad sula och lömska trädrötter. Snubbligt. Går långt i stan, gör ärenden. När jag har en tid att passa blir steget automatiskt längre. Påminner mig själv om att tänka på att korta steget.

Vecka 6
Att gå och vara ofokuserad i MBT är inte att rekommendera. Så jag faller pladask och skadar mig i axeln. Inget brutet dock. Börjar promenera lite försiktigt någon vecka efter fallet. MBT sägs öka blodcirkulationen, vilket i sin tur kan bidra till att påskynda läkningen.

Två månader senare
Axeln är bättre, tack. Funktionsskorna var väldigt bra för min kropp, efter inkörningsveckorna. Jag känner mig starkare, mer musklad och med bättre hållning. Det är tydligt att kroppen mår bättre med funktionsskorna.
Kommer jag fortsätta att använda dem även efter testet? Helt säkert. Förr såg funktionsskorna ut som något läkaren skrivit ut. I dag är många modeller riktigt snygga. Och det är såklart lättare att vara fotriktig om man får se bra ut på kuppen.

Lär dig mer om hur du går funktionellt.

AV AGATA GARPENLIND CRONQVIST
FOTO: PETER COHN

Läs om hur det gick för Allas reporter att löpa skonsamt i funktionella skor.


(50)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…