Annons
Annons


Kom igång efter helgerna – 5 bästa tipsen!


Du kan inte motionera bort dåliga matvanor – och du kan inte äta dig till en bra kondition. Det krävs ett helhetsgrepp.

Här delar Itrims grundare, hälsoprofilen Birgitta Thörn, med sig av 5 smarta tips för att komma igång med hälsosamma och hållbara mat- och träningsvanor efter helgerna.

Annons

1. Gör en plan. Hur ska dina mat- och träningsvanor se ut under 2015? Bestäm dig, gör en plan, boka i kalendern och sätt realistiska mål. Vad motiverar dig? Sätt upp delmål och belöna dig själv på vägen. Berätta för andra om dina mål så ökar chansen markant att du fullföljer – och kanske kan du även inspirera någon att haka på?

2. Rensa kylen. Det är extra svårt att sluta röka om du har tillgång till cigaretter – tänk på samma sätt med maten. Gå igenom skafferiet, kylen, frysen och godisskåpet. Ut med sötsakerna, fikabrödet, kakorna, sylten, läsken, chipsen, det vita brödet, glassen osv. In med frukt, grönsaker, ägg, kycklingfilé, tonfisk, olivolja, bönor/linser, knäckebröd, nötter, osv. Recept på god och hälsosam mat hittar du här.

3. Ät mellanmål. Ät regelbundet fyra mål om dagen – frukost, lunch mellanmål och middag. Genom att äta mellanmål minskar du suget på eftermiddagen och kan hålla fikabrödet på avstånd och energin uppe hela dagen. Tänk på att det ska ingå någon proteinkälla även i mellanmålet t ex kesella, yoghurt eller keso. Ligg steget före – ha gärna en nyttig mellanmålsbar, några nötter, morötter, en frukt eller varför inte ett kokt ägg i väskan att ta till när hungern börjar styra dina val.

4. Vardagsmotionera mera! Regelbunden vardagsmotion är viktigt för en hållbar hälsa. Några tips för att komma igång: använd stegräknare och gå minst 10 000 steg per dag, gå omvägar, inför walk-and-talk möten på jobbet, gå eller cykla till jobbet, ta en morgon- lunch- eller kvällspromenad varje dag. Variera dig så blir det roligare – gå åt andra håll än du brukar, testa stavgång, gå baklänges, växla tempo, låna en hund, lyssna på musik eller en talbok osv.

5. Ta några vita veckor. Alkohol innehåller mycket energi och påverkar både förbränning och hungerkänslor. Dessutom gör alkohol dig mer benägen att överäta onyttigheter dagen efter. För dig som vill starta det nya året med sundare och bättre vanor kan det vara en bra idé att köra en månad utan alkohol.

Källa: Itrim

LÄS OCKSÅ


(5)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…