Annons


Kom igång: Skonsam löpning med funktions-
skor

Allas reporter har alltid drömt om bli en löpare. Med funktionella skor blir det mer skonsamt för kroppen att satsa på sin dröm.


Allas reporter vill bli en löpare med hjälp av funktionella skor. Foto: Peter Cohn

Funktionella skor, alltså skor som genom sin konstruktion har en positiv inverkan på kroppen. Numera både för gång och språng.
Vi bestämde oss för att testa på egna fötter. Gå- och ståskor. Och löparskor. Vi valde skor av märket MBT, som var först ut med denna skotyp för 20 år sedan och som numera är klassad som en medicinsk produkt klass 1.
MBT står för Masai Barefoot Technology, det är en schweizisk sko med en patenterad rundad och avsiktligt instabil sula som vill efterlikna barfotagång. Inspirationen kommer från östra Afrika och folkgruppen massajer som går långa sträckor barfota över savannen utan att drabbas av besvär i leder och muskler.
Man menar att våra ofta platta skor och hårda golv passiviserar musklerna och sliter på kroppen. När man däremot går barfota på mjukt underlag, som till exempel i sand eller gräs, måste kroppen vara aktiv, hitta sin jämvikt och balansera sig själv i varje steg.
Vad lovar MBT-skon? Bättre hållning, ökad muskelaktivitet i lår, rumpa, rygg och underben, minskad belastning på rygg och höftleder, förbättrad blodcirkulation, bättre balans. Sammantaget ett mer skonsamt sätt att använda kroppen på. Och gratis extramotion på kuppen. Även om man bara står. Löparskorna lovar mer skonsam löpning.

Annons

Min plan: Följer ett tolvveckorsprogram som syftar till att jag ska klara att löpa fem km på slutet. Jag ger det en chans.
Löparskon: Finns för tre olika nivåer av löparvana.
Programmet: Löpning två, och senare tre, gånger i veckan med upptrappning efter hand. Upp- och nedvarvning. Stretchning efteråt.

På språng. Foto: Peter Cohn

Resultat: Jag tror att jag håller på att att bli en löpare! Även om jag än så länge löper oooäääändligt sakta. Trots det, detta är mer än jag vågat hoppas på. Jag hann med drygt halva programmet, löpa tre kilometer, utan att bryta! Tolv veckor tar det kanske under ultimata omständigheter. Under en vecka öste regnet ner, sedan blev jag förkyld, och då sprack tidsplanen.
Men jag kämpar vidare. För nu är jag taggad. Det är något med detta sätt att löpa som känns bra. Det går lätt på något sätt. Och förutom lite träningsvärk gör det inte ohälsosamt ont någonstans. Och det är ett gott betyg när man inte har kropp som en fjäderlätt älva men ändå vill springa.

Lär dig mer om hur du löper funktionellt HÄR. (Även länk till 12-veckors-programmet)

Av Agata Garpenlind Cronqvist
Foto: Peter Cohn

Läs om hur det är att gå i funktionella skor


(10)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…