Annons
Annons


Läsning: Löshårsdrottningen Ida, 29, är Årets VD


Årets VD

I Allas nummer 43 i år hade vi ett reportage om Ida Backlund som startat framgångsrika hårföretaget Rapunzel of Sweden. Nu i veckan har duktiga Ida också utsetts till Årets VD i Sverige, kategorin små företag. Utmärkelsen har instiftats av ledarskapssajten Motivation.se och utbildningsföretaget Executive People och delades i år ut för tredje året i rad. Prisutdelningen ägde rum på Berns Salonger i Stockholm.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Juryns motivering:
”Från att för sju år sedan få avslag på ett starta-eget-lån har årets pristagare i kategorin små företag tagit revansch med råge. Idag har företaget sålt sin produkt till 220 000 kunder i 60 länder och har en omsättning på 100 miljoner. Med sitt omvittnat lågmälda och förtroendeingivande ledarskap har Årets VD lyckats få nöjda medarbetare omkring sig som ständigt är beredda att ta stora kliv mot nya högre mål. Årets pristagare visar även på ett stort engagemang i forskning och undervisning inom cancersjukdomar – många cancerdrabbade som genomgått svåra behandlingar har fått en möjlighet att återskapa den identitet som ofta är förknippad med håret.”

Läs mer om utmärkelsen HÄR.

Och här kan du läsa reportaget i Allas om Ida:

Nu omsätter Ida 100 miljoner kronor

BANKEN TYCKTE ATT MIN IDÉ VAR HÅRRESANDE

Ida var ung, kreativ och driven. Och hon hade en idé som hade alla förutsättningar att lyckas. Men banken trodde inte på Idas idé och sa nej till ett lån. Det ångar den nog i dag!

AV MONICA ANTONSSON FOTO: FREDRIK LARSSON, PRIVAT

Vid första anblicken skulle man lätt kunna tro att Ida Backlund, 29, i Umeå är en något yngre upplaga av Hollywoodstjärnor som Britt Ekland och Maria Montazami. Att hon berättar om en lunch med kungaparet hos landshövdingen och en hotellfrukost med prins Carl Philip och hans Sofia gör inte saken sämre. Hon är vacker som en stjärna med sitt långa böljande hår och står ofta på gästlistan tillsammans med andra prominenta personer.

Hennes förebild heter Rapunzel och är prinsessa i bröderna Grimms tyska folksaga från 1812. Mamma Ann-Christin läste högt för Ida som liten om hur den elaka trollpackan spärrade in prinsessan i ett dörrlöst torn. Rapunzel lät sitt långa hår falla ut genom fönstergluggen och på det klättrade prinsen upp och räddade henne. Det satte förstås fart på Idas fantasi. Under hela sin uppväxt drömde hon om att bli minst lika fin som Rapunzel. Ett eget sagoslott ville hon också ha, ett slott med balkong på vilken hon skulle stå och se ut över havet.

Mamma fick cancer

I dag kan man nästan säga att drömmen har slagit in. Ida är vd för Rapunzel of Sweden som säljer löshår och hårvårdsprodukter till 63 länder och omsätter 100 miljoner kronor per år. Hon har 50 anställda i sitt specialbyggda e-handelshus vid flygplatsen varifrån hon snabbt kan ta sig till salongerna i Umeå, Stockholm, Göteborg och Malmö. I en inte alltför avlägsen framtid öppnar hon dessutom salonger i Oslo, Helsingfors och London. Och slottet då? Ja, se det har hon redan låtit bygga vid Ume älvs strand. Älven duger lika bra som havet, tycker hon.

Berättelsen om Ida är en framgångssaga om en snilleblixt, extremt god självkänsla och ett jäklar anamma utöver det vanliga.

– Det måste man ha för att lyckas, säger Ida där hon sitter i sin vackra villa. Man ska ta vara på sina idéer. Somliga gör det, andra gör det inte. Det är det som skiljer oss åt. För mig är det så att jag ser framför mig hur det ska bli men tar inte ut något i förskott. Vissa idéer fungerar, de får rulla på. Andra fungerar inte. Dem får man avveckla efter ett tag.

Ida gick handelslinjen med företagarinriktning på gymnasiet. Efter studenten arbetade hon som kundansvarig på hotell i såväl Australien som Grekland innan hon 21 år gammal kom hem för att ta tag i vuxenlivet.

– Mamma hade drabbats av bröstcancer och jag ville finnas vid hennes sida. Annars hade jag nog stannat utomlands lite till. Jag var både arbetslös och bostadslös och hade ingen aning om vad jag skulle ägna mig åt.

I sin strävan att få ett vackert Rapunzelhår hade Ida använt löshår eller så kallade extensions sedan tidiga tonåren. Men de var svåra att få tag i och ofta av varierande kvalitet.

– Jag kände på mig att det skulle bli trendigt och insåg att löshår var en bristvara. Väl hemma i Umeå bestämde jag mig för att granska marknaden och hitta det bästa. Först för min egen skull men snart också som affärsidé. Det är väl det man kan kalla snilleblixten.

Grät i flera dagar

Varuprover från världens alla hörn började trilla ner i Idas brevlåda. Hon prövade dem på sig själv och sina vänner och ryktet spreds som en löpeld. Efter en tid kunde hon knyta till sig de bästa leverantörerna av löshår i Europa och Asien.

– Jag bestämde mig för att satsa på e-handel så jag varumärkesskyddade namnet, köpte domäner och byggde hemsidor. Och varje gång det trillade in en order gjorde jag något extra för att kunden skulle känna sig speciell.

Ida insåg att hon behövde ha ett varulager. Hon tog kontakt med sin bank, bad att få låna 100 000 kronor men fick blankt nej. Banktjänstemannen slog ifrån sig med båda händerna. Det kommer aldrig att gå, sa hon.

– Jag blev så ledsen att jag grät i flera dagar. Samtidigt blev jag sporrad att jobba hårt och visa att jag hade rätt.

En som trodde på Ida var dåvarande pojkvännen Stefan Löfgren. Han ställde upp med sitt sparkapital mot delägarskap.

– Framgången är lika mycket hans förtjänst, försäkrar Ida. Vi jobbade dygnet runt och omsatte över fyra miljoner redan första året. Men det förde med sig att vi mer eller mindre gav upp vårt privatliv. Vi åt dåligt, vilade för lite och försummade såväl oss själva som vårt förhållande och alla våra vänner. Allt kretsade runt företaget.

Rapunzel of Sweden

Dottern Milla kommer alltid först i Idas liv.

Det gick så långt att Ida till sist höll på att kollapsa.

– Då insåg vi att vi måste börja anställa folk. Det blev räddningen.

Att treåriga dottern Milla kom till världen gjorde förstås också sitt till. Ida tvingades varva ner och koncentrera sig på att i första hand vara mamma. I dag är hon inte lika ofta på kontoret. Ny teknik gör att hon kan hantera det mesta av sitt jobb i mobilen oavsett var hon befinner sig.

Och banken, den som inte trodde på idén, hur gick det med den?

– Vi har bytt bank, säger Ida. Det är inte mycket mer att säga om det.

Kärleken tog slut

Det som for mest illa av de första årens hårda arbetstempo var kärleken. Ida och Stefan är inte längre ett par. De delar på ansvaret för Milla – hon går först i alla väder – men bor var och en för sig.

– Det var priset för framgången, säger Ida. Kärleken gick i kras och nu får vi leva med det. Vi trivs bättre som vänner numera. Han är inköpschef och jag är vd. Men visst är det konstigt. Vi har en jättefin dotter och ett företag som blomstrar. Det kunde egentligen inte vara bättre men kärleken tog slut. Det är bara att inse att man inte kan lyckas med allt.

Någon ny kärlek har Ida inte släppt in i sitt liv. Hon är helt enkelt inte redo för ett nytt förhållande. Hon är dessutom väl medveten om att det finns lycksökare som av andra skäl än kärlek gärna skulle segla med på hennes framgångsvåg.

– Om jag binder mig igen måste det vara med någon som älskar mig för den jag är. Jag vill ha en man som är trygg i sig själv och kan stå på egna ben. Annars trivs jag gott med mitt liv som det är tillsammans med Milla, familjen och vännerna. Jag har inte så mycket tid över för ett förhållande. Om prinsen dyker upp får han nog vara envis. Jag släpper inte gärna någon inpå livet.

Nej, Ida värnar sitt privatliv och är inte lätt att nå. Den som ringer företaget får välja mellan sju (!) språk men chefen går inte att få tala med. Hon omger sig med en vattentät organisation som motar alla försök till kontakt.

– Jag kan inte finnas tillgänglig för allt och alla hela tiden, säger Ida. Och jag går inte ofta på kändisfester heller fast jag blir bjuden. Visst är det roligt att klä upp sig och göra sig fin ibland men jag väljer fester med omsorg. Det hade kanske varit annorlunda om jag hade bott i Stockholm. Men jag trivs bäst här i Umeå med de vänner som jag vet är äkta.

Moderna peruker

Ida blev för några år sedan kontaktad av två unga cancersjuka kvinnor som stod inför svåra behandlingar och ville ha hjälp med moderiktiga peruker.

– Många peruker som cancerpatienter får är gjorda av plast och anpassade till kvinnor i 50-årsåldern. De skaver och kan till och med smälta om man kommer för nära ugnen.

Ida, som så gärna vill hjälpa till och göra skillnad, tog kontakt med sina leverantörer i Asien och Mexico och lyckades få fram peruker av äkta hår som fungerar för cancersjuka. Det blev snabbt en ny del av Rapunzels verksamhet men ledde också vidare till stiftelsen ”Rapunzel vs Cancer” som samlar in pengar till cancerforskningen. Ida, som ofta anlitas som inspiratör för unga entreprenörer låter alla sina föreläsningsarvoden gå till stiftelsen och fick förra året in 200 000 kronor. Stiftelsen är numera mamma Ann-Christins hjärtebarn.

Pris Svd

I våras fick Ida ta emot Svenska Dagbladets utmärkelse Årets Affärsguld av prins Daniel.

– Mamma opererades och blev frisk från sin cancer, säger Ida. Nu tycker hon att det känns fint att få göra en insats för andra drabbade. Vi är båda i riskzonen. Mormor dog i cancer och fem av mammas sju syskon har drabbats. Vi går båda på ständiga kontroller.

Ida har ofta prisats för sina bedrifter som ung framstående entreprenör. Senast i raden av utmärkelser är Svenska Dagbladets nyinstiftade bragdpris Årets Affärsguld som delades ut av prins Daniel i slutet av maj. Samtidigt fick Ingvar Kamprad utnämningen ”Alla tiders entreprenör”.

– Han är en stor förebild för mig, säger Ida. Vi har båda haft en bra idé men sett till att delegera ansvaret och lita på andra. Vi pratade en hel del om det medan vi väntade i kulisserna på prisutdelningen. Nu tänker jag att Rapunzel of Sweden ska bli hårbranschens Ikea. Jag ser ingenting som kan stoppa oss utom möjligen tillgången på hår.


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…