Annons

Maria har vandrat sig frisk från smärta och värk

Vandra på vintern? Sova utomhus i minusgrader? Visst går det! Möt entusiasten Maria Atterving som vi hade ett reportage om i Allas för några veckor sedan. Hon berättar om varför hon älskar att vintervandra och delar med sig av många praktiska råd och köptips för rätt utrustning.

Det finns inget dåligt väder när man vandrar, menar Maria. Det gäller att klä sig rätt.

Vi firade nyår i vindskyddet med kaviar och champagne

På vandringarna får Marias kropp och själ den ro och motion som hon behöver för att må bra. Efter månader av sjukskrivning och kronisk smärta utförde naturen underverk.

AV HÉLÈNE LUNDGREN FOTO: FELIX OPPENHEIM

Annons

Att vandra i naturen blev en vändpunkt för Maria Atterving från Tyresö efter att i många år haft kronisk smärta och feber. Det blev även en del av rehabiliteringen från sjukdomen endometrios, som gjorde att hon var sjukskriven under flera månader.

Gilla Allas.se på Facebook

Genom kostrekommendationer och näringstillskott blev Maria piggare; febern och värken försvann. Hon började promenera längre sträckor och nu ger hon sig ut året runt och vandrar så mycket hon kan.

2013 besteg hon Sydtoppen av Kebnekaise på egen hand och snart har hon slutfört alla etapper på Sörmlandsleden.

– Min kropp mår så extremt bra av att vandra och det är en fullständig avkoppling. Frihetskänslan och motionen jag får gör att jag kan leva full­ ständigt i nuet. Det gör också att jag kan bottna ordentligt i mig själv, säger Maria, 48 år.

Det är lördagskväll och snön hänger tung på granarna när vi pulsar fram genom skogen. Vi är på väg till Finnsjön som ligger insvept i ett tjockt lager av snö. När vi kommer fram har Maria precis fått igång el den framför vindskyddet. Under dagen har hon gått etapp 17 och 18 på Sörmlandsleden från Ånhammar till Finnsjön som ligger mellan Malmköping och Åkers Styckebruk.

Elden är viktig att få igång när man kommer till rastplatsen.

Trött på att vara sjuk

– Det har varit en mycket omväxlande vandring med granskog, björkar, hällmarker och gruvområdet vid Starr­säter. På grund av snön har det inte varit så lätt att se var man sätter fötterna, och jag har redan druttat i backen tre gånger. Vid en sjö träffade jag på några fiskebönder som planterade ut laxar och bjöd mig på whisky.

Maria började med långvandringar för några år sedan. När hon var yngre var hon ute på fjällvandringar med sin familj varje sommar, men det upphörde med tiden. Nu har hon hittat tillbaka till glädjen av att vara utomhus. Det började med att en kompis frågade om Maria kunde följa med henne på en vandring längs Sörmlandsleden.

– Då var jag sjukskriven och trött på att vara sjuk. Jag be hövde en förändring och ville hellre vara ute och ha ont, än att sitta instängd hemma. Går det inte, så får jag väl vända. Under vandringen blev jag faktiskt bättre och upptäckte att det var lättare att leva med smärtan utomhus.

Förra året gjorde Maria 13 vandringar, de flesta på Sörmlandsleden och även i Jämtlandsfjällen. Manfår också många starka naturupplevelser under en vandring.

– Sist jag var ute såg jag två rejäla älgtjurar och en älgko som diade sina kalvar sju–åtta meter ifrån mig. Hon upptäckte inte mig, och jag stod blickstilla tills kalvarna var klara. Jag var livrädd att hon skulle få upp vittringen.

Att vandra i fantastiska landskap väcker verkligen fri­hetskänslan, äventyrs-­ och upptäckarlustan. Det känns ibland som att befinna sig mitt i ett vackert konstverk. Därför gillar jag vandring så mycket.

Stort vardagsrum

Det är verkligen berikande att få uppleva naturen under alla årstider, och inte bara på sommaren. I vintras var Maria ute på flera vandringsturer längs Sörmlandsleden, och helst övernattar hon i de välordnade timrade vindskydden som finns längs leden.

– Det är som en vandringskamrat säger, ett enda stort vardagsrum utomhus, och det är konstigt att det inte är trängsel härute i skogen så här års. Jag tycker nästan att det är vackrare nu med snön, och jag föredrar att vandra på vintern i stället för en stekhet sommardag. På sommaren brukar jag inte vara ute så mycket, men då har jag alltid med mig ett myggnät som jag kan spänna upp i taket på vindskyddet.

Sörmlandsleden är en av Sveriges längsta leder som går 100 mil genom Sörmlands djupa skogar – över berg, förbi sjöar och byar. Leden börjar i Björkhagen som är en förort till Stockholm och fortsätter runt hela Sörmland.

Maria är själv ansvarig för en del av leden mellan Paradiset och Hemfosa. Det är en fantastiskt välordnad vandringsled med orangefärgade markeringar runt träden. Längs hela leden finns det många välskötta rastplatser, eldstäder och vindskydd. Ibland finns det även en yxa eller en såg att hugga veden med.

Vindskydden ger bra lä och Maria sover så gott utomhus.

Eld är viktigt

– Att se till att ha eld är viktigt. När jag var ute och vandrade under nyår frös jag bara en gång, men då var jag hungrig när jag kom fram till lägerplatsen.

Det kan vara kallt att vandra mitt i vintern, men det är inget som bekommer Maria. Ibland när hon ska till jobbet och det är riktigt dåligt väder med mycket regn kan hon komma på sig själv med att tänka: ”Usch, vilket dåligt väder!”

– Tänk att i det här vädret är jag ute och vandrar, och till och med sover ute. Men då är jag mentalt inställd på det. Det är annorlunda. Även ett oväder kan vara vackert. Det är ett äventyr när man vandrar på okända marker. När man sitter där torr och varm i sitt läger är det skönt att veta att det går att klara sig bra i naturen under alla årstider. Vandring på Sörmlandsleden känns säkert även vintertid då det alltid är ganska nära till tätorter.

Frystorkad gryta

Maria har satt igång att laga en stor middag på elden fram för vindskyddet. Det brukar mest bli någon frystorkad gryta som man bara

Frystorkad mat är ett måste på vandringen..

behöver tillsätta vatten till, och Maria har alltid med sig parmesan och chiliflakes för att piffa till maten lite. Under nyår var hon ute på en veckas vandring med 17 kg packning.

– En kamrat bar på champagnen och hade med sig riktig kaviar från Ukraina.

Värmen från eldstaden sprider sig i den stilla vinter­natten och det ser så mysigt och hemtrevligt ut där i vindskyddet. Maria har satt på sig alla kläderna och ska just krypa ner i sin varma sovsäck som klarar vinterkylan bra. Blir det för varmt kan hon alltid ta av sig lite kläder senare.

– Det här är ett toppenbra vindskydd och jag sover så gott ute. Klockan sex på morgonen brukar jag gå upp, vandra i minusgrader och sedan sova på kottar. Jag måste vara lagd åt det äventyrliga hållet, säger Maria och skrattar.

Redan klockan nio på kväl­len somnar Maria medan snön fortsätter att falla på träden och hon sover ända till gryningen. Nästa dag har det fallit ännu mera snö på leden och det blir en fin vandring över kalhyggen och snötäckta spångar tillbaka till stora vägen där en taxi ska hämta henne.

Marias utrustning

Marias vandringstips

• Få i dig lite energi varje timme. Kylan tar mer energi än man tror.
  • En termos med hett vatten är bra att ha med. Koka mycket vatten på en gång så slipper du ta fram köket varje gång du vill göra te eller äta frystorkad mat.
  • Håll dig varm! Är man kall kan det lätt hända olyckor, och man ser inte alltid var man sätter fötterna. När man stannar för kvällen är det viktigt att genast få igång elden och byta om till varmare kläder.
  • Jag sliter mycket på kläderna eller råkar elda upp dem, så jag köper oftast inte dyra märkeskläder.
  • Vandrar man på Sörmlandsleden finns det gott om vindskydd med eld städer. Tält behövs inte om man vill sova i vindskydden. För att få en bra karta och beskrivning på var vind­skydden finns så behöver man bli medlem i Föreningen Sörmlandsleden.
    Så här blir du medlem.
  • För valet av tält på vintern är det viktigt att väven är stark, tål snöfall och frost samt har bra ventilation. Här kan du läsa på och få mer råd och tips inför val av tält och även annan utrustning: Tält och tarps, Ultralätt packning.
    www.outnorth.se/guider/valj-ratt-talt
  • Rent generellt är vikt och volym viktigt. Ju lättare packning, desto längre orkar jag gå och vandringen blir bekvämare. Jag är mån om att inte skada rygg eller knän. På packalatt.se och fjaderlatt.se kan du läsa mer om lättare utrustning och packvikt.

Fler vandringstips:

Jörgen Johansson är en mycket erfaren vandrare som har skrivit flera böcker om att vandra fjäderlätt. Han ville ha en lättare utrustning för att kunna njuta mer av vandringen. Hans tips är:

* Dra ner vikten på tre saker; ryggsäck, tält och sovsäck. De ska helst väga tre kg tillsammans.

* Lätta skor är mindre energikrävande än vandringskängor.

* Använd två tunna strumpor för att undvika blåsor.

* Vandringsstavar ger ett bra vriststöd.

* Gå 50 minuter och rasta i 10 minuter är ett gammalt militärt koncept som fungerar.

* Drick 3 – 5 dl vatten i timmen.

Fler utrustningstips

Ultralätt liggunderlag 2
Ultralätt liggunderlag 3

Stormkök:

Toppmonterade gaskök är snabbt, smidigt och rent att använda. Det finns ett antal modeller och fabrik från t ex Primus Express Stove, Primus Lite, Optimus Crux, MSR Pocket Rocket eller MSR Windboiler.

Enklaste och billigaste varianten alla kategorier av kök kan man göra själv med en konservburk med kattmat. Den tippar dock lätt och kräver extra vindskydd.
Fancy Feast Cat Stove.

Ett annat tips är att ta brännaren från ett Trangiakök och komplettera med vindskydd och kittelstöd. Det finns gott om tips på nätet hur man bygger själv.

Kläder:

Merinoull som underställ, T -shirt och strumpor är ett utmärkt material som andas och håller dig varm även om du blir svettig.
Länk1
Länk2
Länk3

Lätt jacka som håller dig varm i rörelse

Lätt och varm dunväst som andas.

Lätt och varm dunjacka som tar mycket lite plats i ryggsäcken.

Lätta dunjackor till bra pris.

Sulor:

Ett par bra sulor i skorna gör vandringen så mycket enklare.

Tvål, Schampo, Tvättmedel och Diskmedel:

Att ha tvål, schampo, tvättmedel och diskmedel i ett är praktiskt och sparar vikt.