Annons
Annons


Maten avgör svenskarnas semester!


83496525

Svenskarna älskar mat och maten är en helt avgörande faktor om det blir en bra semester eller inte. Det framgår av en ny analys. Studien visar vad som är viktigast för svenskarna under semestern. Restaurangbesök och att testa nya maträtter ligger i toppen av favoritaktiviteterna.

Annons

Resesöksajten momondo har genomfört en analys av svenskarnas resvanor och trender. Hela sju av tio svenskar svarade att god mat är avgörande för om de känner att de haft en bra semester. Svenskarna väljer att hellre spara in pengar på flygbiljetter och boende än på måltider och snacks. De danska resenärerna däremot, värdesätter bra fritidsalternativ framför god mat.

179530278Svenskarna är heller inte rädda för att prova på något nytt, vare sig det gäller att se och uppleva nya saker eller att prova de annorlunda maträtter man får serverade på tallriken. Undersökningen visar att hela sju av tio svenskar föredrar att se och uppleva något nytt när de åker på semester. Att äta ute på restaurang hamnar överst på listan över favoritaktiviteter när man är på resande fot, oavsett om det är på semester med familj, vänner eller en partner.

Att utforska det lokala köket är inte heller främmande för svenskarna när de är på semesterresa. Två av tio föredrar att mest testa det okända medan fem av tio föredrar att fördela måltiderna lika mellan nya matupplevelser och maträtter de ätit tidigare.

Så här vill svenska resenärer ha sin semester:

69% tycker att god mat är viktigast för en bra semester

34% tycker att goda shoppingmöjligheter är viktigast för en bra semester

13% föredrar att spendera mindre pengar på snacks och måltider på sin semester.

33 % föredrar att spendera mindre pengar på flygbiljetten

64 % föredrar att äta på restaurang på semestern med familjen eller med sin partner

33% föredrar att vara vid poolen

32% föredrar att resa till nya destinationer

16% föredrar att resa till destinationer som de har besökt innan

11% föredrar mat de redan känner till

55% föredrar att testa både nya och lokala rätter men även äta sådant de känner till

73% försöker alltid eller ibland komma i kontakt med lokalbefolkningen

72% vill se och uppleva nya saker när de är på semester

Analysen är utförd av resesöksajten momondo och behandlar svenskarnas resvanor och trender. Data har samlats in genom en e-survey via Research Now’s panel under perioden 9-19 januari 2014. Det har samlats in 1000 enkätsvar bland svenskar i åldern 18-65 år och representativt fördelat på kön, ålder, utbildning, region.

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…