Annons
Annons


Maten som motverkar inflammation i kroppen – 8 råvaror

Vad vi äter har stor påverkan på vår hälsa. Genom att välja mat som är full av antioxidanter och mineraler kan vi hjälpa kroppen att skydda sig mot en rad olika sjukdomar. Här är åtta råvaror att äta mycket av.


Inflammationer i kroppen uppstår av bland annat rökning, dålig kost så som socker, hel- och halvfabrikat, stress, mättat fett och även våra gener. Att det vi äter spelar roll för vår hälsa är ingenting nytt. Men i hur stor utsträckning har varit osäkert att säga.

Annons

Idag kan vi se att mycket av det vi äter kan hjälpa kroppen att motverka och hämma inflammationer i kroppen. Genom att boosta kroppen med rätt råvaror hjälper vi den också att stålsätta sig mot inflammationer som på lång sikt kan ge oss sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Gilla Allas.se på Facebook

Helena Nyblom, läkare vid Sahlgrenska Akademin och doktor i invärtesmedicin, har gett ut flera böcker om kost och vad det vi stoppar i oss gör för vår hälsa. I hennes nya bok ”Läkarens guide till den naturliga supermaten” guidar hon oss till vilka råvaror som motverkar inflammation i kroppen. Här är åtta av dem:

1. Olivolja

Ta en matsked olivolja varje dag, antingen som det är eller ringla över salladen. Det är nämligen bevisat att olivolja innehåller samma antiinflammatoriska ämne som många antiinflammatoriska läkemedel, bland annat Ipren, gör.

2. Avokado

Ersätt smöret med mosad avokado på din fullkornssmörgås! Avokado innehåller rikligt med hälsobringande enkelomättat fett, fibrer, E-vitamin och viktiga antioxidanter.

3. Omega 3-fettsyror

Finns bland annat i fet fisk, valnötter, rapsolja och olika alger. Omega 3 har en inflammationshämmande effekt på hjärnan och skyddar hjärncellerna samtidigt som också signalsubstansen dopamin påverkas. En studie från universitetet i Oxford visade att barn som fått tillskott av omega 3 hade fått en förbättrad sömn.

4. Bladgrönsaker

Mörkgröna bladgrönsaker som rucola, grönkål och spenat kan vara lite bittra i smaken vilket inte alla tycker om. Prova i så fall att blanda ner dem i tomatsås, soppor, lasagne, pesto eller servera till tacos. De är otroligt näringsrika och har så få kalorier att de förtjänar att ätas flera gånger om dagen.

5. Frukt – framförallt bär

Apelsiner och äpplen är utmärkta alternativ. Även bär. Blåbär innehåller antioxidanten antocyanin och är även rik på järn, C-vitamin och E-vitamin. Jordgubbar och hallon innehåller även ellagsyra som hjälper kroppen att skydda sig mot bland annat cancer.

6. Tomater

Färgstarka grönsaker är alltid ett säkert kort. Tomater innehåller lykopen som skyddar mot cancer.

7. Gurkmeja

Gurkmeja stänger av ett protein som har förmågan att sätta igång inflammation. Både torkad, fryst och färsk ingefära fungerar bra.

8. Sojabönor

Sojabönor innehåller det östrogenliknande ämnet isoflavon som man tror kan bidra till att motverka inflammation.

Artikeln publicerades först på ELLE mat & vin.

Läs också: Boosta dig med supersmoothien!


(36)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…