Annons
Annons


Modeföretag slutar sälja päls


päls

Hugo Boss ska vara helt pälsfria från och med höst/vinterkollektionen 2016 och framåt.

Det internationella djurrättsnätverket Fur Free Alliance hyllar Hugo Boss för beslutet att fasa ut all päls ur sitt sortiment. Beslutet tillkännagavs i Hugs Boss hållbarhetsrapport för 2014 och har föregåtts av en diskussion mellan Hugo Boss och Fur Free Alliance, där Djurens Rätt ingår.

Annons

– Hugo Boss har blivit en föregångare i modevärlden genom att aktivt ta ställning mot djurplågeri och sluta använda sig av päls i sina kollektioner. Fur Free Alliance hoppas nu att andra lyxmärken följer efter. Speciellt när det nu finns så många djurvänliga alternativ som håller en hög standard och inte skiljer sig kvalitetsmässigt från djurpäls, säger Joh Vinding, styrelseledamot i Fur Free Alliance.

Bernd Keller, Brand och Creative Director på Hugo Boss Sport, sade i bolagets senaste hållbarhetsredovisning: ”Från vår höst/vinter- kollektion 2016 och framåt kommer vi inte längre att använda päls av mårdhund eller kanin. Detta innebär att vi inte använder djurpäls i någon av våra kollektioner och därmed sänder ut en tydlig signal.”

– Det här är en stor seger för både djuren och konsumenterna. Att Hugo Boss går ut och tar ställning i den här frågan visar att de inser att päls inte är ett etiskt material att använda sig av idag, och att de lyssnar på vad konsumenterna vill ha. Vi hoppas att fler modeföretag nu följer i Hugos Boss fotspår och säger nej till dödandet av djur för deras päls, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Hugo Boss ansluter sig med det här beslutet till en växande lista av pälsfria modemärken och återförsäljare som H&M, Zara, Marc O’Polo, Bestsellers, ASOS, BACK, Esprit och MQ.

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…