Annons


Motion mot astma: Sara trodde aldrig att hon skulle springa lopp

Ända sedan hon var liten har Sara accepterat att hon att inte kunde träna. Men efter en grundlig utredning som vuxen är det upp-och-ner-vända världen med regelbunden träning. Resultatet är minskade astmasymtom.


Sara Thor, 40,  bor i Linköping och jobbar med IT-frågor, som systemförvaltare på ett stort företag.
Men det stora intresset är löpning och andra sporter. Att hon kom att ägna sig åt det är dock inte självklart, eftersom hon hon har ganska svår astma.
När Sara var liten var hon kraftigt allergisk mot mat, pollen, pälsdjur, mögel. Fick en massa allergitabletter, och kortisonkrämer mot sina eksem. När hon var åtta år upptäcktes att hon också fått astma.
– Det gick inte bra på gympan, blev trött och andfådd. Jag fick mediciner i inhalator, läkemedlen var inte så bra på 1980-talet, men jag klarade mig i alla fall från svårare anfall.
En del av matallergierna började växa bort i övre tonåren. Men astman fanns kvar, och blev inte bättre, tvärtom.
– Jag har alltid haft behov av att röra mig, och testade både Friskis och andra träningsformer. Men det gick inte bra. Jag orkade inte springa och hoppa, hostade i flera timmar efteråt. Så jag accepterade mer eller mindre att jag inte kunde träna.
Kom igång med jogging
När Sara närmade sig trettio bytte hon vårdcentral och mer eller mindre tjatade sig till en remiss till Allergicentrum.
– Äntligen fick jag en grundlig utredning av min astma. De tog bort några av de gamla medicinerna och gav mig en ny som heter Singulair. Efter ett tag testade jag ett träningspass, och det kändes mycket bättre!
En tid senare hittade hon dessutom ett löpprogram för nybörjare och kom igång med att jogga. Nu tränar hon regelbundet, och har klarat av flera lopp!
– Mitt mål är egentligen inte att tävla och springa på tid. Jag springer för att min kropp mår bra av det och mina astmasymtom minskar. Och framför allt för att jag upplever stor glädje när jag känner att min kropp är stark och fungerar.
Hon har fått lära sig att ta det jättelugnt från början och vara noga med uppvärmningen. Hon måste gå minst en kvart innan hon börjar springa.
– Om jag ska springa länge och långt gör jag intervaller. Springer en minut, går en stund, springer två minuter, går en stund och så vidare medan jag ökar på sträckan. Då kommer maskineriet upp i varv!

Annons


Stärka bukmusklerna
Hon är noga med att ta sina mediciner, Singulair varje dag och Symbicort två gånger om dagen oavsett om hon löptränar.
Sara har aldrig fått något riktigt allvarligt astmaanfall.
– Men det händer att det är på gränsen, då väljer jag att avstå från träningen. Det kan hända om jag varit förkyld eller sjuk.
Vädret brukar inte vara något problem.
– Jag tycker om när det är kallt och fuktigt, vilket tydligen är ovanligt bland astmatiker. Om det är riktigt kallt har jag en halsduk för munnen i början. Men pollensäsongen är förstås jobbig. Jag får ta mer av mina mediciner. Men känns det för tungt försöker jag inte ens träna.
Sara ägnar sig också åt simning.
– Och så yoga som är jätteskönt. Övningar som gör bukmuskulaturen starkare, och det behövs när man hostar.
Sara vill gärna även rekommendera Lotorps-metoden, som hon nyligen fick pröva på.
–  Det är ett slags massage av bröstkorgen som hjälper till att lösa spänningar där så att man kan andas bättre. Det visade sig att jag inte utvidgar bröstkorgen så mycket som jag ska och kan. Jag kände direkt en skillnad, fick mycket mer syre än jag var van vid!
En vetenskaplig studie om Lotorpsmetoden på astmatiker har genomförts, med mycket lovande resultat, på Sahlgrenska i Göteborg. Mer information och kontakt med behandlare kan du få på hemsidan www.lotorpsmetoden.se

Av Susanna Hauffman
Foto: Peter Ericsson

Läs om de nya riktlinjerna för astma och motion HÄR.

Läs om individanpasning av astmabehandling HÄR.


(9)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…