Annons
Annons


Musik är rena hälsokicken!


kvinna lyssnar på musik

Visste du att din skivsamling är full av lugnande och uppiggande mediciner? Vare sig du vill slappna av eller prestera mer kan effekten bli bättre – om du väljer rätt musik.

Musik på jobbet, i affären, på gymmet och i de egna lurarna. Överallt kan man höra på musik men mer eller mindre frivilligt. Många tycker om det, dock inte alla. I en undersökning som gjordes förra året ansåg en av tre att musik på jobbet var störande och gjorde det svårare att koncentrera sig.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Nu beror det naturligtvis på vilken typ av arbetsuppgifter man har. Ska man skriva ihop något eller ta del av en text kan musik kännas väldigt distraherande och splittrande. Har man däremot ett mer monotont kroppsligt arbete kan musik i stället vara stimulerande och uppiggande.

Väcker känslor

Musikens effekt på oss beror på flera olika saker. Alla reagerar inte likadant och mycket är beroende av smak och tycke. Men rent generellt kan man säga att tempo och tonernas harmoni har stor betydelse för vår sinnesstämning. Musik väckor känslor inom oss, kopplar på och av olika känslolägen från lycka, vemod, sorg och ilska. Musik med harmoniska ackord inger lugn och glädje medan disharmoniska skärande ackord skapar oro och irritation och kan till och med framkalla oregelbunden hjärtrytm.

Takten påverkar också. Är den långsammare än den egna pulsen sker en nedvarvning av kroppen. Man stressar av, puls och blodtryck sänks och stresshormonet kortisol minskar. Är tempot snabbt och medryckande blir det ett adrenalinpåslag, pulsen blir snabbare och man känner sig pigg, uppåt och alert. Och glad. Det gäller alltså att välja rätt sorts musik efter situationen.

Det har forskats mycket om musik och hälsa och de medicinska effekterna. I Danmark har man fått fram att för att ha en läkande förmåga bör musikens tempo helst ligga på runt sextio slag i minuten. Den ska dessutom vara melodisk och ha glidande övergångar för då ligger den nära de ljud naturen själv skapar.

Att musik har en lugnande kraft är väl känt. Vi använder avslappningsmusik för att komma ner i varv efter träning eller som rogivande bakgrund vid exempelvis massage och spabehandlingar.

Vid Örebro universitet har man nu kunnat se att sådan musik också kan hjälpa vid smärta, som till exempel huvudvärk, och faktiskt fungera lika bra som en värktablett. På sjukhuset i staden har man därför en särskild radiokanal med avslappnande musik. Den smärtlindrande effekten sitter i omkring två timmar efter att man först lyssnat i ungefär en halvtimme. Andra områden där musik kan lindra är inför en operation. Den lugnar och distraherar och kan också minska själva smärtupplevelsen.

En laglig ”drog”

Musik är också till stor hjälp under träningspasset. Rytmen får oss att hålla takten vilket är viktigt på gympan, spinningen eller under löpningen då den peppar oss och får oss att prestera bättre genom att inte ge upp utan hålla ut ännu en liten stund.

En brittisk forskare har kallat musik för en laglig drog för idrottare. Försök han gjort visar nämligen att med hjälp av musik kan man förbättra prestationen med femton procent. Men då gäller det att lyssna på musik som passar den träningsform man håller på med. Som hjälp kan man räkna ut musikens puls eller BPM (= beats per minute).

Så här får du fram musikens puls:

1. Lyssna och känn in takten.

2. Räkna taktslagen under 15 sekunder.

3. Multiplicera med 4.

Passande musikpuls vid:

Löpning, joggning: 155–170.

Gång: 105–120.

Golvövningar – mage-rygg-säte: 65–95.

Styrketräning – armhävningar, situps, rygglyft: 50–70.

Hoppövningar 125–140.

AV ELEANOR MARTINSDOTTER


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…