Annons
Annons


Musik vi gillar sänker stressnivån

Musik kan väcka positiva känslor som i sin tur sänker stressnivån. Vardagligt musiklyssnande är därför ett enkelt och effektivt sätt att öka välbefinnandet och förbättra hälsan.


Nu är det bevisat – ”rätt” musik minskar vår upplevelse av stress.

Det visar en avhandling i psykologi vid Göteborgs universitet. Avhandlingen bygger dels på en enkätundersökning med 207 deltagare, dels på en interventionsstudie med en experimentgrupp där 21 deltagare fick lyssna på egenvald musik i 30 minuter varje dag i två veckor medan en lika stor kontrollgrupp fick slappna av utan musik.

Annons

Positiva känslor
Resultaten från studierna visade att positiva känslor upplevdes både oftare och mer intensivt i samband med musiklyssnande. Experimentgruppen upplevde också mindre stress och bättre hälsa samtidigt som musiklyssnandet sammanföll med en minskning av stresshormonet kortisol. Ju mer deltagarna i enkätstudien gillade musiken desto lägre stress upplevde de.

Gilla Allas.se på Facebook

Reagerar olika
– Men det ska också sägas att när man studerar känslomässiga reaktioner till musik är det viktigt att ta hänsyn till dels att alla människor inte reagerar exakt likadant när de lyssnar på ett musikstycke och dels att en och samma person kan reagera olika på ett musikstycke vid olika tillfällen, beroende på olika individuella faktorer och faktorer som beror på situationen. Ska musik ge positiva effekter måste det vara musik man själv gillar, säger Marie Helsing på Göteborgs universitet som skrivit avhandklingen ”Everyday music listening: The importance of individual and situational factors for musical emotions and stress reduction”.

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig att hantera din stress med onlinekursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allas nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!


(1)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…