Annons
Annons


Nu vill vi laga mer (och bättre) mat hemma


Intresset för mat och hälsa har under senare år varit stort och engagemanget verkar också ha följt med hem till det egna köket. I en ny omfattande opinionsundersökning som kartlägger svenskarnas inställning till mat och matlagning uppger 72 procent av svenskarna att de vill laga mer mat hemma och en av fyra svenskar upplever matlagningen som ett intresse.

Annons

I den nya undersökningen framkommer att en klar majoritet av svenskarna (72 procent) vill laga mer mat hemma, varav de flesta anger att de önskar laga mer mat för att de mår bra av det (23 procent). Att matlagningen har blivit mer än bara vardag visar sig också i att en av fyra svenskar uppger att de ser matlagningen som ett intresse. Dessutom svarar hela 42 procent att de oftast lagar mat från grunden med färska råvaror.

Gilla Allas.se på Facebook

Undersökningen visar bland annat att en stor del av svenskarna är medvetna konsumenter och aktivt väljer råvaror av högre kvalitet när de ska laga mat hemma. Enbart 25 procent uppger att det är priset som avgör när de handlar mat och en av tre svenskar väljer lokala och ekologiska råvaror över pris.

Inspiration till matlagningen kommer enligt undersökningen främst från familj och vänner (47 procent), recept i kokböcker och tidningar (44 procent) samt recept på webben (40 procent). Samtidigt blir sociala medier en allt viktigare källa till matinspiration, speciellt bland unga svenskar. I gruppen 18-29 år hämtar var femte person inspiration i bloggar och sociala medier och 15 procent delar också med sig av egna matbilder i dessa kanaler.

Undersökningen visar också att hemmakocken lagar mat för att bjuda, 93 procent av svenskarna bjuder på mat hemma, och då oftast på middag. För att närma sig restaurangkvalitet tar 8 av 10 hemmakockar hjälp av köksapparater som numera har en given plats i svenska hem. Att kombinera hög teknik med bra råvaror skapar goda förutsättningar för den egna hemmarestaurangen.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Philips och är representativ för den svenska befolkningen. Undersökningen genomfördes online bland 1034 stycken män och kvinnor i åldrarna 18 – 79 år, riksrepresentativt urval mellan den 4-10 juni 2014.


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…