Annons


Nya riktlinjer för astma: Med rätt behandling kan de flesta träna

Forskning visar att astmatiker som tränar blir mindre andfådda, får färre ansträngningsutlösta astmaanfall och kan i många fall minska på sina mediciner.


 

Fysisk träning ska ingå i behandlingen av både astma- och KOL-patienter, enligt nya riktlinjer från Socialstyrelsen. Riktlinjerna säger att man har rätt att få stöd i sin träning av fysioterapeut (det som förut kallades sjukgymnast). Rekommendationen är också att astmasjuksköterska, läkare och fysioterapeut ska jobba tillsammans kring patienterna.
– För bara tio år sedan fick nästan inga av dessa patienter någon annan hjälp än den  medicinska, säger Margareta Emtner, legitimerad sjukgymnast och professor vid Uppsala universitet, har medverkat till att ta fram de nya riktlinjerna. Hur de skulle ta läkemedlen och varför de skulle ta dem. Medicinerna är självklart mycket viktiga för att öka lungfunktionen. Men den fysiska träningen har också enormt stor betydelse.
Styrketräning bra
Kunskapen om detta är större idag, men Margareta Emtner träffar fortfarande astmapatienter och föräldrar till astmabarn, som tror att träning förvärrar sjukdomen.

Annons

Margareta Emtner, legitimerad sjukgymnast och professor vid Uppsala universitet, har medverkat till att ta fram de nya riktlinjerna för astma och motion.

– Med rätt behandling med läkemedel är det möjligt för de allra flesta med astma att motionsträna, ofta också att tävlingsidrotta. Finns ingen fysioterapeut knuten till din vårdcentral eller din allergimottagning ska du be att de rekommenderar någon som kan ta fram ett träningsprogram som passar just dig. Remiss behövs inte.
Det finns egentligen inte någon träningsform som vi absolut avråder astmatiker ifrån, säger Margareta Emtner. Åtminstone inte när det gäller inomhusaktiviteter.
– Simning är väldigt bra motion, i bassänger som inte innehåller klor. Det finns bassänger med brom som reningsmedel, och det brukar gå bra. Den varma och fuktiga luften i en simhall är positiv för de flesta med astma.
Har du svår astma föreslår Margareta Emtner styrketräning. Då belastar man inte lungorna och andningsfunktionen på samma sätt. Dessutom är styrketräning positiv för skelettet, som kan drabbas av benskörhet på grund av kortisonmedicinerna.
När det gäller att stärka konditionen, med exempelvis cykling eller jogging, rekommenderar Margareta Emtner intervallträning. Varva mellan att köra lite hårdare och lite lugnare, i intervaller på några minuter.

Råden för astmatiker som vill börja träna

• Var inte rädd för att utmana dig själv fysiskt, men ta hänsyn till dagsformen och anpassa träningen efter hur luftrören känns. Om luftrören känns extra trånga och du inte känner dig bra, då ska du inte träna hårt. Gärna en promenad eller kort cykeltur.
Värm upp ordentligt innan träningen. Även om du är förkyld mår du bra av det.
• Ta luftrörsvidgande medicin innan uppvärmningen. Har du kortisoninhalation ska du ta den regelbundet.
Räkna med motgångar och kom igen. Det tar tid att bygga upp din kondition, kanske två-tre månader. Och det kan komma bakslag, för den med astma blir lungfunktionen sämre i perioder, till exempel efter förkylningar och andra sjukdomar.
Värmeväxlare kan användas vid träning i kall väderlek, det hjälper många. Finns att köpa på apotek.

Av Susanna Hauffman
Foto: Hjärt- och lungfonden, Shutterstock

Läs också:

Nu kan astmatikern Sara springa lopp

Nu finns det individanpasning av astmabehandling


(0)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…