Annons


Nytt lagförslag ska stoppa oseriösa telefonförsäljare

Konsumentverket har flera gånger stämt påstridiga telefonförsäljare som riktat in sig mot äldre. Nu går regeringen ut med ett lagförslag som kräver ett skriftligt medgivande även vid telefonförsäljning. ”Det är givetvis välkommet”, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentverket (KO)


Alla har en eller annan gång kommit i kontakt med telefonförsäljare av en produkt eller tjänst. I några uppmärksammade fall har telefonförsäljare varit särskilt påstridiga och riktat in sig på äldre.

Konsumentminister Per Bolund (MP) vill ha skärpta krav på telefonförsäljning. Bild: IBL

I höstas vände sig Konsumentverket till exempel till domstol efter att 81 konsumenter anmält att de fått en produkt de inte beställt från ett och samma bolag. Enligt stämningen har företaget, som säljer telefonabonnemang, särskilt riktat in sig på äldre.

Annons

I flera av de ljudfiler som finns med i stämningen är det tydligt att flera av de som upplever sig lurade haft svårt att uppfattat vad som sades i samtalen och att förstå sammanhanget.

”Väldigt allvarligt”

I samtalen har säljarna dessutom inte varit tillräckligt tydliga med vem de representerar och vad syftet med samtalet är. Enligt KO har säljarna också varit otydliga kring ångerrätten.

Problemet är inget nytt, menar processrådet Carolina Andersson som vill sätta press på personerna bakom den här typen av telefonförsäljning.

– Vi har sett att i många fall så har personerna bakom bolagen satt firman i konkurs när det blivit utdömt marknadsstörningsavgift. Sedan har de startat upp nya bolag där de gör i princip samma sak. Det ser vi som väldigt allvarligt.

Många upplever telefonförsäljning som ett gissel. Bild: IBL

”Har varit en följetong”

Nu är det klart att även Regeringen vill se en förändring av konsumentskyddet vid telefonförsäljning.

– Konsumentproblem vid telefonförsäljning har varit en följetong under en längre tid och det är hög tid att stärka konsumentskyddet på området, säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund som presenterade ett förslag om skriftlighetskrav vid telefonförsäljning under en presskonferens på måndagen.

Muntligt avtal gäller inte

Lagförslaget innebär i korthet följande: om en säljare ringer upp och vill sälja en vara eller produkt så räcker det inte med en muntlig överenskommelse i telefonen. Säljaren måste skicka en bekräftelse av anbudet till konsumenten som sedan får skriva under och skicka tillbaka för att affären ska gälla.

Om säljaren skickar en produkt och faktura utan att en skriftlig överenskommelse finns så ska konsumenten inte vara skyldig att betala.

Lagen föreslås träda i kraft i september 2018.

Carolina Andersson på KO menar att lagen är välkommen.

– Jag tror att det innebär att många av de problem vi upplever med telefonmarknadsföring kan försvinna.

Läs också:

Bästa sättet att bli av med telefonförsäljare!


(45)
(0)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…