Annons
Annons


Nytt rekord för Melodifestivalen i sociala medier


Nytt rekord för Melodifestivalen! I samband med Melodifestivalen bevakar Telenor hur snacket kring Melodifestivalen går i sociala medier. Gårdagens final i Friends arena genererade nästan 78 600 inlägg under lördagen, vilket är nytt rekord för Melodifestivalen. Bara mellan 21:45 och 22:00 gjordes 10 859 inlägg.

Annons

När alla artister hade uppträtt drog Ace Wilder iväg i sociala medier. På bara en kvart, mellan 21:00 och 21:15, fick hon 2 211 omnämnanden i kanaler som Facebook, Twitter, Instagram och olika bloggar. Totalt sett var dock Sanna Nielsen mest omtalad under sändningen med cirka 5 900 inlägg, strax före Ace Wilder (5 700) och Alcazar (3 600).

Gilla Allas.se på Facebook

– Jag höll förstås ett extra öga på fenomenet Yohio som verkligen engagerat i sociala medier under festivalturnén, men igår var det tjejernas dag. Hyllningarna till Ace och Sanna visste inga gränser. Det pratades lite ålder också, ingen verkade tro på att Ace Wilder är äldre än Sanna Nielsen. Jonas Gardells tweet ”Sanna Nielsen är bara 29 år! Och Anton Ewald kallar henne ’en äldre artist’. Vad gör det mig till? En ’utdöd artist’?” får flest retweets under kvällen och nästan 1000 favoriseringar, säger Alexandra Carlsson, festivalgeneral och pressansvarig på Telenor.

Totalt sett sedan årets Melodifestivalturné började är det ändå Yohio som har genererat flest omnämnanden med 12 949 inlägg, strax före Alcazar (11 856) och med nästan dubbelt så många som om trean Sanna Nielsen (6 616) och fyran Ace Wilder (6 521).

Av de personligheter utöver artisterna som varit med under Melodifestivalturnén, till exempel mellanakter och programledare, har Björn Gustafsson gjort störst avtryck i sociala medier med 4 226 omnämnanden. Efter Björn följer Sean Banan (3 909), Sigrid (3 716) och Nour El Refai (3 604).

– Det känns lite sorgligt att det är dags att summera den här festen, Melodifestivalturnén har uppenbarligen engagerat fler än mig. De rekordhöga talen visar tydligt att även om många föredrar att se Melodifestivalen hemma i soffan så har man med sig sina vänner och bekanta i snacket runtomkring genom sin mobiltelefon eller surfplatta. Det är en spännande utveckling som vi helt säkert bara ser början av, säger Alexandra Carlsson, festivalgeneral och pressansvarig på Telenor.


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…