Annons
Annons


Oscar Zia vinner slaget i sociala kanaler – men Frans utmanar

Inför Melodifestivalens final är det Oscar Zia det snackas mest om i sociala kanaler. På andra plats ligger Samir & Viktor tätt följda av årets raket, Frans, som legat i botten fram till förra veckan då han tog sig in på plats tre, där han placerar sig även idag.


oscar-zia

Oscar Zia är populär. Foto: Stefan Johansson

Sociala medier har visat sig vara en av de viktigaste maktfaktorerna i Melodifestivalen och Telenor mäter för tredje året i rad vilka artister som är hetast på nätet. Melodikollen.se är en tjänst som scannar av sociala medier som bloggar, Facebook, Instagram och Twitter för att mäta vilka artister det pratas mest om. Även artisternas egna inlägg läses in för att mäta hur väl de presterar i antal likes, delningar och kommentarer.

Annons

– Redan inför första deltävlingen var det Oscar Zia som det snackades mest om och det är imponerande att han har lyckats hålla snacket uppe genom hela Melodifestivalsturnén. Förra året var detta en position som Måns Zelmerlöw höll. Att Frans har tagit svenska folket med storm syns även i sociala medier. Han klättrade hela tio placeringar förra veckan och ligger kvar i toppen. Får man tro snacket i sociala medier är det killarna som det står emellan imorgon kväll, säger Elisabeth Lindholm, festivalgeneral på Telenor.

Oscar Zia tar hem första platsen tack vare Twitter. På Instagram är det Samir & Viktor som dominerar. Det är killarna som dominerar och först på femte plats letar sig tjejerna in genom Molly Sandén, som har ersatt Dolly Style från förra veckan.

Artister som är hetast i digitala kanaler – finalen:

1.Oscar Zia

2.Samir & Viktor

3.Frans

4.Panetoz

5.Molly Sandén

LÄS OCKSÅ


(3)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…