Annons


På väg in i väggen? 6 tidiga tecken på utbrändhet!

Du sover dåligt och har svårt att koncentrera dig. Minnet sviktar och tröttheten är förlamande. I det här läget ska du lyda din kropp. Stanna upp och se till att få återhämtning.


Läkaren Anna Voltaire har egna erfarenheter av utbrändhet.

Anna Voltaires bok ”Innan väggen – en upplyftande bok om utmattning” blev höstens bästsäljare. Den handlar om utbrändhet och utmattning – och framför allt om hur vi ska undvika att hamna där. Egentligen skrev Anna boken till sig själv.
– Jag har varit där vid väggen, två gånger till och med. Första gången återhämtade jag mig på bara två veckor. Den andra utmattningen har troligen inte läkt ut riktigt än, säger Anna, 47.

Hungrigt lejon

Anna Voltaire är läkare och sexbarnsmamma, och bor på Ekerö utanför Stockholm. En av alla heroiska kvinnor med höga krav på sig själv och som vill och försöker göra allt samtidigt.
Man ska vara en bra mamma, laga god och näringsriktig mat, ha ett välstädat hem, prestera på jobbet. Lägg till dålig sömn och ingen tid för vila och rekreation.
– Det gick åt skogen förstås, säger Anna. Jag blev jättetrött och jättesjuk.
Stress som inte slutar är dåligt för hjärnan och vi är inte riktigt skapta för dagens brusande samhälle, skriver Anna i sin bok. I vår hjärna finns en mycket gammal struktur som heter amygdala, som har till uppgift att signalera livsfara om vi är hotade. Tyvärr har inte amygdala hängt med i utvecklingen av vårt samhälle; hjärnan kan inte skilja mellan en stressig arbetssituation och ett hungrigt lejon.
När vi blir stressade utlöses en hormonkaskad som 
påverkar i stort sett alla kroppens organ, berättar Anna. Signaler i hjärnan kopplas fel, immunförsvaret minskar, blodtrycket ökar och vi blir känsligare för intryck, till exempel ljud.

En akut fas

Människan är byggd för att klara stress, men i lagom doser. Det är bristen på återhämtning som är problemet i dag.
– Vi är så dåliga på att stänga av. I stället för att bara sitta och titta på solnedgången tar vi en massa bilder av den och tänker febrilt på vilka sociala medier vi ska lägga ut dem på. Vi kan inte konsten att vara i nuet.
Det finns tidiga tecken på att vi är på väg mot väggen, säger Anna.
– Hinner man vända förloppet här och är klokare än jag var så kan man slippa dras längre ner i det mörka hålet. Vänder man inte där kommer en akut fas. Då blir man plötsligt sjuk! Inget fungerar, man tappar minnet och blir kanske kroppsligt sjuk. Själv fick jag bältros som kan bryta ut om immunförsvaret försvagas, vilket kan ske vid svår långvarig stress. Man kan känna yrsel, hjärtklappning, bröstsmärtor.
Men det går att komma tillbaka, det ska alla veta, understryker Anna. Och då är du en klokare människa än innan och du märker förhoppningsvis i tid om du börjar bli sjuk igen.
– Återhämtningsfasen kommer när man fått ordning på sömnen och börjat bena ut vad det var som hände. Oftast har man då kontakt med en läkare, en sjukgymnast och helst en kbt-behandlare.

Sömn och motion

Annas råd är att du ska lyda doktorn!
– Jag vet av erfarenhet, både som läkare och patient, att det kan vara svårt att 
acceptera att bli sjukskriven. Det är svårt att släppa taget när man är van att kämpa. Men har det gått så långt att du inte sover, rycker till vid minsta ljud, glömmer och tappar bort, inte minns var du ställde bilen – då är det dags att hoppa av ett tag. Att fortsätta arbeta i det läget kan bara göra dig sjukare.
Men man kan ofta klara det själv, det är vad Anna vill lära ut i sin bok. Först sömn i 
massor, sedan motion. Sedan successivt trappa upp belastningen men ständigt ha i bakhuvudet vad som gjorde dig sjuk och hur du ska parera detta.
– Lära sig säga nej är bra att börja med. Orkar du inte gå på fest eller andra tillställningar är det okej att tacka nej och låta bli, även om det kan kännas jobbigt att vara en sådan som inte hänger med på allt kul.

Sex tidiga tecken på utbrändhet 

* Värk, som ofta sitter i huvud, nacke och axlar. Ofta kommer spänningsvärken när du ska försöka slappna av till helgen.
* Magproblem. Förstoppning eller motsatsen, ”magkatarr”, kramper, aptitlöshet.
* Sömnstörningar. Svårt att somna, lättväckt, vaknar för tidigt och har svårt att somna om. Du får för lite sömn och det är förödande, eftersom mycket av kroppens och hjärnans reparations- och återuppbyggnadsarbete sker under sömnen.
* Minnesstörning. Utmattning drabbar arbetsminnet, den typen av minne som exempelvis gör att du kan hålla
tråden när du blir avbruten. Förmågan att hålla flera bollar i luften försvinner och det beror på att det är kaos i hjärnan. Namn, portkoder, telefonnummer och lösenord kan vara bortblåsta ur minnet. Du kan säga fel ord och ha svårt att formulera dig.
* Störd koncentration. Enkla saker blir plötsligt svåra, som att hänga med i handlingen i en film eller läsa en bok.
* Lättirriterad. Du får plötsligt väldigt kort stubin, varken du själv eller omgivningen känner igen dig. Du känner dig missförstådd och ledsen.

Annons

Är du i riskzonen för utmattning?

KEDS, Karolinska Exhaustion Disorder Scale, är ett självskattningstest för utmattningssyndrom som tagits fram i en forskargrupp på Karolinska Institutet. Det visar ungefär hur ”långt från väggen” man står, hur nära man är att drabbas av utmattningssyndrom. 
Testet är fritt att använda.
Man svarar på nio 
frågor och den som får högre poäng än 18 på testet ligger i riskzonen. Här hittar du testet.

Här hittar du Annas 10 tips till dig som är utmattad

Av Susanna Hauffman
Foto: Katarina Waldenström Lagerbielke och IBL/Shutterstock


(301)
(98)



Annons


Annons

Laddar nästa sida…