Annons
Annons


Positiv Eurovision-effekt för Malmö och Skåne


I våras hamnade Malmö och Skåne i strålkastarljuset i samband med Eurovision Song Contest 2013. I månader arbetade Malmö stad och Region Skåne tillsammans med SVT för att förbereda en av världens största nöjesevenemang med allt vad det innebär. Och resultatet blev både en stor tv-produktion och en värdefull och positiv satsning på Malmö och Skåne.

Annons

– Eurovision Song Contest har varit en framgång för det lokala och regionala näringslivet i Malmö och Skåne. Det är en oerhört viktig signal inför framtiden och det fortsatta utvecklingsarbetet för Skånes framtid, säger Region Skånes utvecklingsdirektör Mikael Stamming.

Eurovision Song Contest lockade 173 miljoner tv-tittare världen över. 83.890 åskådare och 1.700 journalister såg evenemanget live på Malmö Arena och tiotusentals personer besökte varje dag festplatserna inne i centrala Malmö. Totalt lockade evenemanget ca 10.100 förstagångsbesökare.

– Målet var att evenemanget skulle präglas av stor öppenhet och tillgänglighet med många olika arrangemang som alla skulle kunna delta i. Och vi är stolta och glada över att det också infriades, säger Johan Hermansson, turistdirektör, Malmö stad.

Intressantast för turistekonomin är de kommersiella gästnätterna och för Malmöregionen uppgick de till cirka 65.000 fördelade på drygt 60.000 i Malmö. Övernattningarna i Malmö är spridda över en lång tidsperiod, från april när de första arenabyggarna anlände till slutet av maj när evenemanget var helt avslutat. Uppskattningsvis skedde 27.200 kommersiella övernattningar i Danmark.

– Vid sidan om de positiva effekterna för turistnäringen och näringslivet ser vi nu effekterna av den stora medieexponering som Malmö och Skåne fått, inte minst i internationell press. Malmö som värdstad har synliggjorts ordentligt. I den internationella medieanalysen beräknas medievärdet uppgå till över en miljard kronor, säger Malmö stads kommunikationsdirektör Anders Mellberg.

– Positivt var också Region Skånes skoltävling Eurovision School Contest. En tävling som engagerade 18.000 elever i alla Skånes 33 kommuner och som andades stort framtidshopp för vårt Europa, säger Region Skånes kommunikationsdirektör Cecilia Gyllenkrok-Borgström.

Under Eurovision Song Contest ansvarade Malmö stad och Region Skåne för alla kringarrangemang så som Euroclub och Eurovillage i Malmö, samt för transporter och sjukvård. Fler besökare än beräknat innebar att kostnader kopplade till logistik och säkerhet också ökade. De preliminära beräkningarna visar på ökade kostnader på drygt 2 miljoner kronor i jämförelse med budget vilket gör att den gemensamma notan för arrangemanget hamnar på närmare 28 miljoner kronor.

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…