Annons
Annons


Positiva effekter av styrketräning under graviditeten

Tyngre träning under graviditeten har tidigare rekommenderats med restriktion. Men nu visar ny svensk forskning att styrketräning kan minska graviditetsrelaterade besvär för kvinnan.


Gravid kvinna som styrketränar.

Mindre illamående kan bli resultatet av lite styrketräning.

Gravida brukar rekommenderas lättare träning som exempelvis simning och promenader, däremot inte styrketräning. Men nu visar en ny avhandling vid Sahlgrenska akademin att måttlig styrketräning kan ge oväntat positiva effekter.

Annons

– Våra resultat tyder på att styrketräning, på en medelhård intensitetsnivå, är en lämplig träningsform under graviditeten, säger Karolina Petrov Fieril, sjukgymnast och forskare vid Sahlgrenska akademin.

Gilla Allas.se på Facebook

I sin avhandling har hon undersökt effekterna av styrketräning under graviditeten, både genom intervjuer med kvinnor som styrketränat under graviditeten och genom kvantitativa studier.

– Kvinnorna som styrketränat under graviditeten har upplevt att de mått bra av att träna styrketräning, att träningen kunde minska de graviditetsrelaterade besvären och öka känslan av att hantera sin graviditet, säger Karolina Petrov Fieril.

Mår bättre

De graviditetsrelaterade problem som kvinnorna själva upplevde minskade genom styrketräningen var problem som dålig hållning, trötthet, huvudvärk, illamående, sömnlöshet och ryggsmärtor.

I avhandlingen undersöktes också hur blodtryck och puls påverkas under ett konditions- respektive styrketräningspass hos gravida kvinnor.

– Vi såg att de påverkas på samma sätt oavsett träningsaktivitet och att de håller sig inom hälsosamma värden, säger Karolina Petrov Fieril.

Tillsammans med liknande studier kan avhandlingens resultat bidra till att utforma och uppdatera de träningsriktlinjer som finns.

Läs också: Är det farligt att träna när man är sjuk?

Källa: Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…