Annons
Annons


Så fimpar du och kommer i form – 15 tips!

10 steg till ett rökfritt liv!


Kristina ”Kinna” Karlsson sprang bort sitt röksug. Foto: Helena Törnqvist.

10 steg till ett rökfritt liv
1. Skriv ner en motivationslista, lista fördelarna med ett rökfritt liv
2. Bestäm startdatum 1–4 veckor framåt
3. Ställ in dig mentalt på stoppet
4. Inför totalt rökstopp vid starten och kasta allt rökrelaterat
5. Undvik dina rökmönster, dvs fika på andra ställen än när du rökte, välj en annan runda med hunden, byt ”telefonfåtölj”.
6. Sök hjälp – är det svårt, ring sluta-röka-linjen på 020-84 00 00 eller vänd dig till din vårdcentral
7. Använd nikotinplåster eller andra hjälpmedel
8. Ät och drick regelbundet – det minskar suget
9. Drick! Vätska hjälper dig att reglera blodtrycket så du slipper yrsel
10. Om röksuget kommer – rör på dig! Det håller stresshormonerna under kontroll

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Det sista tipset på listan är något som verkligen har hjälpt Kristina ”Kinna” Karlsson. Hon började smygröka när hon var 13 år och höll på i nästan 20 år innan hon bestämde sig för att sluta. Kinna bokstavligen sprang ifrån röksuget och gav sig ut i joggingspåret så fort hon kände begäret.

Här är Kinnas bästa börja springa-tips:

  • Är du otränad måste du bygga upp din kondition. Börja med korta promenader i rask takt som blir längre efter hand.
  • När du känner dig mogen, börja med att jogga korta sträckor, kanske bara en kilometer i början. Kom ihåg att inhandla riktiga löpskor så att du slipper besvär efteråt.
    Efter hand kan du öka tempot, för att sedan springa längre sträckor. Låt det dock ske i din egen takt.
  • Sätt press på dig genom uppdateringar på sociala medier. Skriv på Facebook att du ska ut och springa, då kan du inte smita undan. Får du sedan några ”likes” så stiger självkänslan.
  • Hitta en likasinnad som vill vara med dig i löpspåret. Det är alltid roligare att jaga någon i uppförsbackarna.
  • Sätt upp ett mål, kanske att du ska ställa upp i ett lopp och träna inför det. Det skapar motivation, men även om du tävlar ska du springa för att själv må bra – det är det viktigaste.

Vill du också leva ett sundare liv och nå din drömvikt?

Testa vår viktminskningskurs online!

Läs mer om kursen här!

DU FÅR…

● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!


(30)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…