Annons


Så gör du din mage glad!

Synbiotika. Det är snälla baciller och fibrer – som gör din mage glad. Hela 80 procent av vårt immunförsvar finns i tarmen.


Foto: IBL/Shutterstock

Vad är synbiotika?
Begreppet innefattar två delar: probiotika, alltså de snälla bakterierna som lever i tarmen och har positiva hälso
effekter på bland annat immunförsvaret, och prebiotika, som betyder ”för bakterien”, det vill säga den mat som de goda bakterierna gillar, vilket är fibrer. Mycket fibrer i kosten ger de goda bakterierna mycket att tugga på och då kan de växa sig starka och många.

Annons

Varför anses synbiotika viktigt?
När magen mår bra och kroppen är 
i balans bor det cirka 100 biljoner goda bakterier i våra tarmar – cirka 1,5 kilo – som jobbar på att utvinna nyttigheter ur maten samtidigt som vårt immun-
försvar stärks. Tyvärr finns det mycket i vår livsstil som ibland gör det svårare för de goda bakterierna att frodas i våra tarmar, det är ju de som håller de 
elaka i schack, vilket lämnar utrymme för de elaka bakterierna att breda ut sig.
Därför gäller det att jobba för de goda bakterierna, och mot de elaka. Bakteriebalansen i tarmen påverkar alltså 
immunförsvaret. Så bättre balans i tarmen är lika med färre förkylningar och andra infektioner. Detta enligt Lundaprofessorn Stig Bengmark som har drivit dessa tankar starkast. Han menar att hela 80 procent av immunförsvaret sitter i just tarmen. Därför måste man vara väldigt snäll mot den.

Hur hjälper man 
de goda bakterierna 
i tarmen att må gott och föröka sig?
Genom att välja en sund livsstil. För att främja de snälla bakterierna bör vi skippa dåliga matvanor med för lite fibrer 
i kosten, skippa en vardag med för lite motion, för mycket stress och en alltför stor medicinkonsumtion, särskilt anti-biotika. Dessa faktorer gör det nämligen lättare för de elaka bakterierna att föröka sig. Det gäller alltså att äta mat som de goda bakterierna gillar och som leder till att de blir fler.

Vad ska man då äta?
Mat som är så lite processad som möjligt. Och så nära den naturliga källan som möjligt. Processad mat innehåller för lite fibrer, antioxidanter och för mycket tillsatser och socker som ger obalans i ämnesomsättningen och bidrar till inflammationer 
i tarmen. Att äta grönsaker är toppen. Både råa, syrade och tillagade. Baljväxter och bönor. Synbiotika finns även som tillskott.

Läs också: Så får du plattare mage utan träning – 11 tips!

Källor: bengmark.com, foodpharmacy.se, kurera.se


(46)
(0)



Vinn 10 000 kronor till DIN drömresa – tävla här!



Annons


Annons

Laddar nästa sida…