Annons
Annons


Så minskar du risken för skador vid utförsåkning


Varje år åker drygt 2 miljoner svenskar utför, men det är också många som drabbas av skador i samband med skidåkningen.

Enligt nationella källor* skadas varje år cirka 11 400 utförsåkare i våra svenska skidbackar. Vanligast är knäskador. De står för hälften av alla skador som leder till medicinsk invaliditet.

Annons

– Rätt inställda bindningar, användning av hjälm och anpassad fart är bra sätt att förebygga skador i samband med utförsåkning, säger Malin Åman, specialist i idrottsmedicin.

 

– I dag finns det skydd som förhindrar vissa skador. Det gäller till exempel huvud, handleder och rygg, och dessa skyddar framförallt mot slag. Men mot knäskador, som är den absolut vanligaste skadan, finns inget skydd som har bevisad effekt, säger Malin Åman.

Innan de självutlösande bindningarna kom, bestod skadorna främst av benbrott, men med dagens självutlösande bindningar finns det större risker för vridvåld mot knäet vilket leder till ledbandsskador. Dessa är egentligen allvarligare än benbrotten eftersom de oftare innebär bestående besvär.

Fem tips för hur du minskar risken för skador vid utförsåkning:

1. Rätt inställda skidbindningar
2. Överskatta inte din egen förmåga: anpassa hastighet och val av svårighet på backe
3. Vila när du börjar känna dig trött
4. Börja träna ben- och bålstyrka i god tid innan skidsemestern
5. Använd skyddsutrustning (hjälm, ryggplatta och handledsskydd).

* Statistik från Socialstyrelsens Injury Database (IDB) Sverige, 2010.


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…