Annons
Annons


Så slipper du höstdeppen – 10 smarta och enkla tips!


Sjung för att klara höstdeppen.

Sjung och bli glad! Det är ett enkelt sätt att klara höstdeppen.

Nu är snart hösten över oss och det kan vara svårt att möta den utan att gå ner sig i humöret. Men det finns räddning. Här är några råd som gör det lättare att tampas med höstdeppen

Annons

Vi har samlat tio smarta och enkla tips för hur du kan må bättre. Ofta börjar det med yttre påverkan som sprider sig inåt och får igång kroppens lyckohormoner att jubla!

  • En stilla höstpromenad

    En stilla höstpromenad kan göra underverk.

    Rör på dig – Fysisk träning är bra – inte bara för kroppen. Hjärnan blir också glad! När du tränar får du en chans att komma ifrån negativa tankar och det som oroar dig. Välj din egen favoritträning så blir det roliage. Det spelar nämligen ingen roll om det är dans, löpning, boxning eller hopprep. Bara du rör dig! En stilla höstpromenad är heller inte fel.

  • Väsnas – Sjung och skrik! Sjung med i din favoritlåt från Spotify eller skråla i duschen. Eller gör som Ronja Rövardotter:  Skriiiiiiik! Hennes var visserligen ett vårskrik, men strunt i det. Att skrika frigör mycket energi och du kommer att känna dig betydligt lättare – till både kropp och själ!
  • Gråt – Håll inte allt inom dig. Ibland hjälper det att bara gråta ut. Det rensar ditt huvud och kan verkligen få dig att må bättre. Så grabba tag i näsdukarna och finn en lugn plats där du bara kan låta tårarna rinna.
  • Le – Le, och världen lär mot, dig heter det. Och det är alldeles sant. Om du ler mot någon annan får du i de allra flesta fall ett leende tillbaka. Tänk på saker du tycker om eller människor som får dig att må bra. Tänk på att även fejkade leende sätter igång glädjehormonerna i kroppen.
  • läsa i soffan

    …liksom att läsa eller titta på film.

    Böcker och film – Låta dig slukas av en bok eller film som får dig att må bra. Njut av atmosfären i filmen och låt dig ryckas med. En stunds verklighetsflykt kan göra underverk. Ha gärna en liten anteckningsbok nära till hands och notera saker som får dig att må bra och inspirerar. De kan du sedan läsa om och om igen när du behöver en positiv kick.

  • Ring en vän – Ljudet av en röst som lugnar kan hjälpa dig att hålla huvudet ovan vattenytan. Så inventera dina kontakter, där nånstans finns någon som kan ge dig ro.
  • Festa – Att fest ska inte underskattas. När saker och ting inte går bra, sitt inte hemma och grubbla. Ta dig ut och träffa dina vänner, även om det känns jobbigt i stunden så hjälper det.
  • Måla över det grå – Färger påverkar oss något enormt. Så om världen är trist – köp färg! Måla om en stol, en dörr, ett bord. Eller köp en affisch med färger som gör dig glad. Gul och orange är dynamiska färger, vitt representerar renhet medan grönt är lugnande. Rött är en humörfärg som får blodet att svalla, bra när man ska vara fysisk. En sak är säker; färg  är en humörhöjare av rang.
  • Var aktiv – Låt hjärnan vila från negativa tankar och använd händerna desto mer. Till exempel genom att laga mat eller fixa i trädgården. Att arbeta med händerna kräver stor koncentration och är ett perfekt sätt att få tankarna på annat.
  • Sov, sov och sov – Ju tröttare vi är, desto mer är känslorna ur balans. Vi blir arga utan anledning och gråten ligger nära tillhands. Om du kan, stressa ner med en liten tupplur. Men framförallt: se till att du kommer i säng i tid på kvällarna så att du får den sömn du behöver.

(0)
(0)



Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…