Annons
Annons


Sätt stopp för ditt tröstätande!

Hör du till dem som gärna tar till skräpmat när du känner dig ledsen, arg, trött eller irriterad? Även om det låter oskyldigt kan det lätt bli till en ond cirkel.


sluta tröstäta

Bryt dig loss från dåliga vanor.

Chips, ostbågar, choklad, hallonbåtar, vad väljer du att frossa i de dagar du känner dig riktigt låg? Nästan hälften av oss tenderar att tröstäta om vi är arga, stressade, trötta eller ledsna. Även om det är en last som kan låta oskyldig, så är den långt ifrån ofarlig.

Annons

En ond cirkel
Problemet ligger i att själva ätandet inte är lösningen till några problem. Istället kommer du troligen få dåligt samvete över att du har tröstätit vilket leder till att du mår ännu sämre vilket i sin tur leder till att du tröstäter igen. Det blir till en ond cirkel som kan vara svår att bryta, inte minst då kroppen vänjer sig vid att få sitt sockersug tillfredsställt.

Gilla Allas.se på Facebook

– Du vet att det är fel men eftersom kroppen är nöjd känner du dig lugn en kort tid tills du får dåligt samvete. Du måste se till att äta rikligt med protein och fiber. Och du bör försöka få in så många smaker som möjligt i varje måltid, säger Lisa Bolting, dietist.

9 tips från webbplatsen Prevention.com om hur man sätter stopp för tröstätandet:

1. Kom ihåg att äta hälsosamt och varierat hela dagen
Om du inte äter ordentligt under dagen kommer ditt behov av att trycka i dig skräpmat framåt kvällen att öka.

2. Var aktiv
Har det blivit till en dålig vana att ligga på soffan med handen parkerad i chipsskålen? Då behöver du bryta den trenden. Distrahera dig själv genom att göra något – ta en promenad, lös ett korsord, ta ett bad, prata med din familj…

3. Vänta i 15 minuter
Tvinga dig själv att vänta om du känner behov av att tröstäta. Ställ en timer på 15 minuter och använd tiden till att fundera på varför du vill äta just nu och om det kan finnas någonting annat som du kan göra istället.

4. Ring en vän
När man tröstäter är man nästan alltid ensam. Fundera på om du har en vän eller familjemedlem som du kan ringa till och dela dina känslor med.

5. Förlåt dig själv
Man blir inte en tröstätare över en dag. Så när du trillar dit – förlåt dig själv. Det är svårt att bryta vanor men det går.

6. Sluta medan du kan
Köpte du en stor påse chips i affären? Vet du redan nu att du kommer kränga hela innehållet i ett svep? Kasta bort det! Även om du redan påbörjat – ut med det! Det är du som har kontrollen, inte tvärtom.

7. Ät något kryddigt
Om du måste tröstäta skräpmat – välj något kryddstarkt. Kryddor gör att du snabbare känner dig mätt.

 8 Skriv dagbok
Skriv ner när du syndar – eller när du är nära att göra det. Kanske ser du ett mönster som gör det lättare att förstå vad som ligger bakom hetsätningen. Med kunskap är det mycket lättare att bryta en dålig vana.

9. Sök hjälp om du inte kan sluta
Om ditt tröstätande utvecklar sig till en verklig ätstörning – vänd dig till din läkare och få råd om vilka alternativ som finns för att få professionell hjälp.

Se originalartikeln här

LÄS OCKSÅ


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…