Annons
Annons


Smarta tips mot sömnlöshet


 

Sov gott med Allas sömntips.

Har du problem med sömnen? Ligger du och vrider dig nätterna igenom? Här kommer några tips som kanske kan hjälpa dig!

I vårt prestationsinriktade samhälle har sömnen blivit ännu en sak som vi ska vara bra på. Men sömn är inget som går att tvinga fram genom att tänka ”nu måste jag somna”.

Annons

Sömnproblem hänger ofta ihop med kontrollbehov. Släpp kontrollen och vrid bort klockan så somnar du lättare.

Gilla Allas.se på Facebook

Stressreaktion
När vi tänker mycket och oroar oss svarar kroppen med en stressreaktion. Hjärnan signalerar fara och vi blir på vår vakt. Den ursprungliga tanken är att vi ska hålla oss vakna om vi känner oss hotade – vilket förklarar varför en kropp i stridsberedskap inte går ihop med sömn.

Kämpa inte emot utan försök acceptera att du är inne i en period när du har svårt att sova. Tänk: ”Jag somnar när jag somnar” och avdramatisera situationen. Det finns ju faktiskt större problem i världen än att du sover dåligt några nätter.

Inte farligt – på kort sikt
Lite sömnbrist är inte farligt, på kort sikt. Kroppen klarar av det och återställer sig automatiskt genom att sova djupare natten därpå. Men här följer i alla fall några tips på vad du kan göra. Du kommer att vara extra trött i början, men det är meningen.

Så får du kroppen att längta efter sömnen!

• Dra ner på din tid i sängen till så många timmar som du sovit gott de senaste nätterna. Sover du bara gott i fem timmar ska du alltså dra ner sängtiden till just fem timmar.
• Bestäm dig för mellan vilka klockslag du ska ha din sängtid, håll sedan fast vid det.
• Första natten kanske du är vaken en timme och sover i fyra timmar.
• Fortsätt på samma sätt även nästa natt, alltså max fem timmar i sängen. Troligen kommer du att sova något mer än natten före.
• Först när du sover 4 timmar och tre kvart får du lägga till en halvtimmes sovtid till per natt.
• Fortsätt med fem och en halv timmes sängtid tills du ligger vaken i max en kvart och sover fem timmar och en kvart. Då lägger du till ytterligare en halvtimmes sovtid.
• Fortsätt på detta sätt tills du uppnått en sömntid du är nöjd med. För många är det sju, åtta timmars sömn per natt. Men även sex timmars bra sömn kan vara en avsevärd förbättring.

Tänk rätt – sov gott
– här är tipsen som hjälper!

• Undvik att sova i kapp eller senarelägga möten på jobbet för att kunna ta sovmorgon. Organisera inte livet efter dina sömnproblem, då förstärker du dem i stället.
• Häng inte upp dig för mycket på råd som att sovrummet måste vara mörkt, tyst och svalt för att du ska kunna sova. Det är bara ännu ett sätt att försöka kontrollera sömnen. Sömnen rättar sig efter ditt sömnbehov oberoende av hurdant sovrummet är.
• Använd sängen till att sova och ha sex i – inget annat. Då stärker du medvetet och omedvetet inlärningen att sängen hör ihop med sömn. Det blir en betingad reflex.
• Titta helst inte på tv i sängen, även om det inte är helt bevisat att tv-tittande stör sömnen. En del somnar av att titta på tv, andra hänger med i handlingen och kommer in i ett vakenhetstillstånd utan att tänka på det.
• Acceptera faktum. Om du ligger och vrider dig, inse att du har svårt att somna och att det är okej. Oroa dig inte i onödan. Sömnbrist är inte farligt på kort sikt. Det är först efter långvariga sömnstörningar som hälsan tar stryk.
• Kräv inte att du måste vara på topp på jobbet varje dag, särskilt inte om du har sovit dåligt. Tänk på att få människor sover gott jämt och är pigga varje morgon.


(1)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…