Annons
Annons


Sommarens 10 resetrender

När svensken ska på semester utomlands i sommar finns det vissa resetrender som går igen och andra som är nya. Det här är mest populärt just nu enligt en undersökning från Ticket.


Beautiful sunset at Seychelles beach with palm tree shadow

Att bara ligga på stranden tillhör inte trenden för sommaren bland svenskarnas utlandssemestrar.

1. Retrochartern slår tillbaka

Det ena klassiska charterresmålet efter det andra är på väg tillbaka igen. För många resenärer innebär de nygamla resmålen ett kärt återseende, men för de riktigt unga resenärerna känns resmålen nya och fräscha. Solresor började redan i fjol med Algarve och har i år återupptäckt spanska solkusten med Marbella som främsta nyhet. Även Airtours satsar på solkusten, främst på Malaga. Aten har återigen blivit aktuellt på charterkartan efter många års frånvaro.

2. Upplevelser allt viktigare

I allt högre grad handlar resandet mer om vad än om var. Många gånger kan upplevelsen vara minst lika viktig som resmålet, när vi väljer vart vi ska resa. Resenärerna nöjer sig inte alltid med bara sol och bad på resan utan vill också få ut något mer. För 19 procent av svenskarna är vandringsmöjligheter viktigt vid val av resmål, enligt en ny undersökning. Populära ställen att vandra på är till exempel på Mallorca, längs den dramatiska Amalfikusten, Cinque Terre mellan La Spezia och Genova i Italien och på Gran Canaria. 11 procent av svenskarna säger att träning är en viktig parameter vid val av resmål.

3. Wifi viktigare än pooler vid val av hotell

Wifi har seglat upp som en av de viktigaste faktorerna när det gäller att välja hotell. Många frågar om detta vid bokning, inte minst familjer med barn. Efter grundläggande faktorer som hotellets läge (78 procent) och standard (77 procent) är wifi i dag den tredje viktigaste aspekten vid val av hotell (44 procent). Det innebär att det  är viktigare att det finns wifi på ett hotell än att det finns pool (41 procent).

4. Maten styr resmålet

Svenskarna är ett matälskande folk och nästan nio av tio svenskar uppger att maten är viktig när man väljer vart man ska resa. 34 procent säger att maten är mycket viktig och 52 procent att maten är ganska viktig.
Mest älskar svenskarna den italienska maten, vilket säkert har bidragit till att landet är en av kometerna i år. Grekland och Thailand delar andraplatsen på listan över den mat som svenskarna tycker är godast.

5. Storfamiljen reser tillsammans

Allt fler familjer väljer att åka tillsammans på semester. Det handlar om familjer där barnen är bra kompisar och även föräldrarna kommer bra överens. Genom att åka på detta sätt på semester får både vuxna och barn roligt. Här är det vanligt att man hyr ett större hus tillsammans. Efterfrågan på större hyrbilar ökar också.

6. SMS slår vykort med hästlängder

Det har skett ett paradigmskifte när det gäller hur svenskarna håller kontakt med de där hemma på resan. SMS har helt tagit över som kontaktskapande åtgärd istället för vykort den senaste femårsperioden. Hela 66 procent använder sms på utlandsresan i detta syfte, 41 procent ringer, och 32 procent gör en uppdatering på sociala medier.

7. Maxa upplevelsen

Många vill hinna med så mycket som möjligt på semestern. Det ligger i tiden att vara effektiv, oavsett om det är på jobbet eller på semestern. Därför har intresset för kombinationsresor ökat i sommar. Fler väljer att åka på rundresor, att resa till städer som till exempel Malaga och Barcelona, som både erbjuder sol och bad och stad eller att kombinera kryssning med solsemester eller stadsliv. Allt för att maxa upplevelsen på semestern.

8. Paketera själv

Intresset för charter håller i sig, speciellt hos familjer med mindre barn som älskar bekvämligheten och där barnen längtar efter sina barnklubbar. Samtidigt finns en trend att allt fler resvana resenärer packar ihop sin resa själv, ofta med hjälp av resesäljare. De egna paketen består ofta av reguljärflyg, hotell, transfer eller hyrbil samt ibland arrangemang på destinationen.

9. Det genuina är det nya svarta

Att hyra privata alternativ ger en mer lokal upplevelse av resmålet. Det handlar om allt ifrån att hyra boende i privata hushåll, äta på ”hemma hos”-restauranger, hyra privata bilar eller båtar till att åka på utflykter med lokalbefolkningen.

10. Kryssningar

Kryssningsfartygen blir allt fler och större och utbudet i Medelhavet i sommar ökar ständigt. i undersökningen syns en ökning på 26 procent när det gäller bokning av kryssningar i Medelhavet. Det är i denna region som flest svenskar väljer att kryssa i sommar. Det som lockar är möjligheten att besöka flera städer på en och samma resa och uppleva livet ombord på lyxiga fartyg fulla med upplevelser. Allt fler barnfamiljer får upp ögonen för att kryssningar.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Källa: Ticket Resebyråer/Novus


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…