Annons
Annons


Motionera på kul med familjen!

Nog för att man egentligen vill hålla sig i form och motionera. Men så är det det där med att få tiden att räcka till. Jobb och hushåll tar ju en stor del av tiden och det som blir över vill vi nog helst tillbringa tillsammans med familj och vänner.


Motion kan vara riktigt skoj - i synnerhet om man gör det till en lek!

Motion kan vara riktigt skoj – i synnerhet om man gör det till en lek!

Ett välbekant dilemma? Ändå bör det inte hindra dig från att få en halvtimme över, allra helst 5–6 gånger i veckan. Välgörande både för hälsan och vikten. Här tipsar vår hälsoexpert Eleanor Martinsdotter om hur du hinner umgås och ha roligt och samtidigt få motion, nästan utan att tänka på det.

Annons

Promenader
Passar: Tillsammans med man, barn, väninna, hund eller kanske helt för dig själv. Då i meditativ tystnad.
Bra för ben- och höft-muskulatur liksom för hjärta, kärl och blodtryck. Ser du till att rundan går både i uppförsbacke och på ojämnt underlag kan du dels gå dig till ökad puls (= bättre kondition), dels förbättra din balans genom träning av mindre muskler som stabiliserar de större.
På 30 minuter i lugnt tempo förbränns 100 kcal. I rask takt 145.

Cykling
Passar: Utmärkt som transportmedel till och från jobbet eller affären. Bra trafikträning för barnen.
Med en cykel har du fantastisk möjlighet att dagligen göra något som förbättrar konditionen och fettförbränningen. Snällt mot knä och leder med minimal belastning. Men använd hjälm. Trillar man av är det ofta huvudet som får ta smällen. Bra för lår och vader men även rumpan och magen får arbeta, plus att hela cirkulationen kommer i gång vilket stärker hjärtat. Cyklar du för träningens skull så kör en runda där du både kan spurta lite och och köra lite långsammare.
På 30 minuter i lugn takt förbränns 120 kcal. Tar du i, runt 300.

Tennis, badminton och squash
Passar: Perfekt som bestämd träningstid med din man, väninna eller tonårsbarnet.
Utmanar i stort sett hela kroppen samt din balans-, koordinations- och accelerationsförmåga. Något du kommer att märka i dina ben de första gångerna. I de här sporterna måste man nämligen också springa baklänges och det är något vi i alla fall som vuxna väldigt sällan gör.
På 30 minuter i lugnt tempo bränner du 160 kcal. Hatar du att förlora – 250!

Fotboll
Passar: Med man, barn, barnens lekkamrater och deras föräldrar.
Tränar ben och vader, motorik, koordination, balans. Ger bra flås medan man har kul.
30 minuter bränner 210 kcal. Är du en aktiv anfallare – 320.


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…