Annons
Annons


6 enkla tips för bättre sömn!

Har du problem med sömnen? Ligger du och vrider dig nätterna igenom? Här kommer några tips som kanske kan hjälpa dig!


tips mot sömnlöshet

Släpp kontrollen så somnar du lättare.

I vårt prestationsinriktade samhälle har sömnen blivit ännu en sak som vi ska vara bra på. Men sömn är inget som går att tvinga fram genom att tänka ”nu måste jag somna”.
Sömnproblem hänger ofta ihop med kontrollbehov. Släpp kontrollen och vrid bort klockan så somnar du lättare.

Annons

Signalerar fara
När vi tänker mycket och oroar oss svarar kroppen med en stressreaktion. Hjärnan signalerar fara och vi blir på vår vakt. Den ursprungliga tanken är att vi ska hålla oss vakna om vi känner oss hotade – vilket förklarar varför en kropp i stridsberedskap inte går ihop med sömn.

Gilla Allas.se på Facebook

Kämpa inte emot
Kämpa inte emot utan försök acceptera att du är inne i en period när du har svårt att sova. Tänk: ”Jag somnar när jag somnar” och avdramatisera situationen. Det finns ju faktiskt större problem i världen än att du sover dåligt några nätter.
Lite sömnbrist är inte farligt, på kort sikt. Kroppen klarar av det och återställer sig automatiskt genom att sova djupare natten därpå. Men här följer i alla fall några tips på vad du kan göra.

Läs också: Somnar du sent? Då är du intelligent och kreativ!

6 tips som hjälper!

  • Undvik att sova i kapp eller senarelägga möten på jobbet för att kunna ta sovmorgon. Organisera inte livet efter dina sömnproblem, då förstärker du dem i stället.
  • Häng inte upp dig för mycket på råd som att sovrummet måste vara mörkt, tyst och svalt för att du ska kunna sova. Det är bara ännu ett sätt att försöka kontrollera sömnen. Sömnen rättar sig efter ditt sömnbehov oberoende av hurdant sovrummet är.
  • Använd sängen till att sova och ha sex i – inget annat. Då stärker du medvetet och omedvetet inlärningen att sängen hör ihop med sömn. Det blir en betingad reflex.
  • Titta helst inte på tv i sängen, även om det inte är helt bevisat att tv-tittande stör sömnen. En del somnar av att titta på tv, andra hänger med i handlingen och kommer in i ett vakenhetstillstånd utan att tänka på det.
  • Acceptera faktum. Om du ligger och vrider dig, inse att du har svårt att somna och att det är okej. Oroa dig inte i onödan. Sömnbrist är inte farligt på kort sikt. Det är först efter långvariga sömnstörningar som hälsan tar stryk.
  • Kräv inte att du måste vara på topp på jobbet varje dag, särskilt inte om du har sovit dåligt. Tänk på att få människor sover gott jämt och är pigga varje morgon

Läs också: Maten som ger dig bättre sömn!

LÄS OCKSÅ


(38)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…