Annons
Annons


Sov gott – 8 smarta sömntips!

Har du svårt för att somna? Vaknar du framåt småtimmarna och oroar dig för allt du inte hann med under dagen? Du är inte ensam. Var tionde svensk har samma problem.


Undrar du också varför du vaknar frampå småtimmarna och inte kan somna om? När själva insomnandet på kvällen går så bra…? Du lider faktiskt av en av de vanligaste sömnstörningarna. Och börjar du grubbla nattetid hamnar du lätt i en ond spiral som gör det ännu svårare att somna om.

Annons

Anledningen är att vid den tidpunkten har man klarat av stora delar av nattens djupsömn vilket gör det lättare att störas av oro. Hjärnan vänjer sig snart vid att vakna vid samma tid varje natt och behöver hjälp för att hitta tillbaka till sin normala sömncykel igen.

Gilla Allas.se på Facebook

Sömnmedel är inget att rekommendera. Det hjälper bara tillfälligt samtidigt som hjärnan glömmer hur det går till att somna. Dessutom utvecklar kroppen ett beroende av sömnmedlet och det blir svårt att sluta.

Låt tonåringen sova
Vårt sömnbehov är individuellt men de flesta mår bäst av att sova mellan sju och åtta timmar om dygnet. Ett undantag är tonåringen som kräver betydligt mer sömn, beroende på att kroppen producerar en stor mängd hormoner under de här åren.

Minst fem timmars sömn krävs normalt för att kroppen ska må bra. Det är nämligen under sömnen som kroppen får en chans att återhämta sig. Det är inte farligt att sova nio timmar eller mer, men den som regelbundet har ett så stort sömnbehov har förmodligen en sämre kvalitet på sömnen.

De flesta sover mer än de tror. Tester i sömnlaboratorium visar att patienter som upplever att de knappt sover alls ändå får minst sex timmars sömn per natt.

Personer över 50 har inte lika stort sömnbehov som yngre. De är inte i behov av djupsömnen på samma sätt eftersom hormonproduktionen sjunker. Så det finns ingen anledning att drabbas av panik för att man sover färre timmar när man blir äldre. Njut i stället av att ha sovit tillräckligt!

Minnet påverkas
Tillfälliga sömnproblem kan drabba vem som helst och är helt ofarliga. Det är först när problemen blir kroniska – det vill säga när de pågått i mer än tre månader – som det går ut över både hälsa och livskvalitet.

De celler som brutits ner under dagen byggs nämligen upp under natten. Immunförsvaret stärks och den kunskap vi skaffat oss under dygnets vakna timmar sorteras och flyttas från korttidsminnet till långtidsminnet. Under natten uppdateras våra hjärnor, på samma sätt som en dator.

Men framför allt är sömnen viktig för hälsan. Kronisk sömnbrist ökar risken för hjärtinfarkt, högt blodtryck, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, reumatiska sjukdomar och tumörer. Det kan också leda till ökad vikt och förhöjda blodfetter.

Att sömnen även påverkar livskvaliteten vet alla som sovit dåligt några nätter i sträck. Humöret sjunker, koncentrationen försämras och simultanförmågan påverkas negativt. Efter hand blir det också svårare att komma ihåg saker – minnet försämras nämligen när vi sover för lite.

Vänta inte för länge
Många skäms över sina sömnproblem och drar sig för att söka hjälp. De relaterar kanske inte symtom som muskelvärk och huvudvärk till att de sover dåligt. Märker man att livet fungerar sämre på grund av bristande sömn är det viktigt att söka hjälp. Kontakta din vårdcentral eller läkare och be om remiss till en specialist eller till ett sömnlaboratorium.

Mörker viktigt
Ljus och mörker styr vår dygnsrytm. När det är mörkt utsöndrar tallkottkörteln hormonet melatonin, som hjälper oss att somna. Melatonin kallas ofta sömnhormon, men är egentligen ett ”mörkerhormon” som informerar kroppens celler om tidpunkten på dygnet.

8 tips för bättre nattsömn

• Skaffa regelbundna sovvanor.

• Ät inte för sent på kvällen.

• Undvik kaffe, alkohol och nikotin.

• Undvik tupplurar dagtid.

• Se till att sovrummet är mörkt, svalt och tyst.

• Skaffa en riktigt skön säng.

• Rensa sovrummet från tv, dator och annat som distraherar.

• Skriv ner saker som oroar dig och ta itu med dem nästa dag.

Sov gott!

Läs också: Svensk forskning: För lite sömn leder till övervikt!

Av Mikael Frohm
Foto: Fotolia


(28)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…