Annons
Annons


Sov gott så mår du bättre!


 

Ligg inte där och sura. Sov gott med våra tips istället.

Vi sover ungefär en tredjedel av våra liv. Men varför vi egentligen sover vet man inte – inte ens forskarna vet det säkert. Men att dålig sömn ger oss besvär, det är man säkra på.

Annons

Det dyker ständigt upp nya rön om vad det är som händer när vi sover. Vi vet att immunförsvarets förmåga att ta hand om angrepp av bakterier och virus hämmas av dålig sömn. Får vi inte sova får vi även problem med koordinationen, humörsvängningar och riskerar värk och ökad infektionsrisk.

Sömnbrist förödande
Det finns till exempel studier som talar för att den utlösande faktorn vid utbrändhet skulle kunna vara otillräcklig återhämtning orsakad av sömnbrist. Kort sagt, dålig nattsömn påverkar vårt omdöme, tankeverksamhet och hela vårt välbefinnande.

Goda effekter
En god nattsömn – å andra sidan – kan mycket väl förlänga livet. Framförallt förbättrar det ditt liv. Se bara här vilka goda effekter som bra sömnkvalitet för med sig:

• när du sover sänks ämnesomsättningen och stresshormon minskar
• diskarna (ryggens stötdämpare) mellan ryggkotorna återhämtar sig efter att ha tryckts samman under dagen
• tillväxthormon ökar
• hjärnans funktionsförmåga återhämtar sig
• musklerna vilar
• minskad risk för depression

Livsviktigt
Sömnen är ett aktivt tillstånd som skänker oss välbehövlig och livsviktig uppladdning och kraft.

Vi sover cykliskt, i vågor med toppar och dalar. Varje cykel är ca 90 minuter lång och vi har ungefär fem cykler per natt. I varje våg finns inslag av både djupsömn och lättare drömsömn, s k REM-sömn. De första timmarna har en längre period av djupsömn och är därför de viktigaste.

Smarta sömntips
Här kommer några tips för dig som har besvär med att somna:

  • Håll regelbundna sovtider – gå och lägg dig vid ungefär samma tidpunkt varje kväll och stig upp vid samma tidpunkt varje morgon – vardag som helgdag.
  • Varva ner innan du lägger dig – se till att du går ner i varv innan du går till sängs. läs en bok, lyssna på lite musik. Stress ger dig dålig sömn.
  • Om du inte kan somna – stig upp! – sängen är plats som hjärnan ska förknippa med sömn. Undvik därför att ligga vaken en längre stund. För hjärnan vänjer sig snabbt vid ett beteende.
  • Motionera – motion är bra på många sätt, inte minst för sömnen. Ett aktivt leverne ger kropen naturlig trötthet.
  • Skippa kaffe och alkohol – två sömnförstörare. Kaffet gör det svårt att somna, alkoholen ger dig dålig sömn.

(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…