Annons
Annons


Sover du tillräckligt? 6 punkter att hålla koll på!

Många oroar sig över sin sömn, ofta helt i onödan. Andra skulle behöva prioritera sin sömn mer. Hur är det för dig?


1. Har du svårt att sova ibland? Det spelar ingen roll om man får för lite djupsömn då och då. Hjärnan tar oftast igen det nästa natt genom att vara längre tid i djupsömn.

2. Sover du bara runt fem-sex timmar per natt? Många som sover så lite upplever att de har sömnproblem, men det kan vara helt okej med så få timmar så länge du är pigg om dagarna. Vi människor har olika sömnbehov. Fem-sex timmar räcker alldeles utmärkt för att få tillräckligt med djupsömn, som ju varar mellan tre och fyra timmar, även om de flesta av oss behöver mellan sju och åtta timmars sömn för att må bra.
Fyra timmars sömn per natt är dock för lite, då får man inte tillräckligt med djupsömn.

Annons

3. Är du stressad och har svårt att koppla av om kvällarna? Många börjar oroa sig över sömnen också, och så blir man ännu mer stressad. Men vi klarar av att ha det så här ett tag. Vi är gjorda för att vara stressade ibland, men sedan behöver vi varva ner. Så fort stressen släppt får vi tillräckligt med djupsömn igen. Att stressa är med andra ord inte farligt, så länge som vi kan koppla bort uppvarvningen sedan och se till att vi återhämtar oss ordentligt.

4. Det finns en seglivad myt om att vi bara får djupsömn om vi lägger oss före klockan tolv på natten. Men det stämmer inte. Det spelar ingen roll när vi lägger oss, djupsömnen infaller oftast när vi sovit någon timme, oberoende av när vi lagt oss.

5. Är du alltid seg på morgonen? Det betyder inte att du sover dåligt, bara att du vaknat för tidigt i din dygnsrytm. Eller så är du helt enkelt morgontrött och behöver lite längre tid på dig att komma igång. Vi upplever oss ofta som kvälls- eller morgonmänniskor, men till stor del kan vi faktiskt styra om vår dygnsrytm genom att få mycket dagsljus utomhus på dagen.

6. Fungerar du inte riktigt under dagarna? Känner du dig trött eller orkeslös? Har det pågått under en längre tid? Börjar du få svårt att koncentrera dig, att minnas och lära nytt? Då kan du ha kört på för hårt under för lång tid.

– Otillräcklig djupsömn kan leda till minnesstörningar, framför allt får vi svårare att lära nytt. I en studie har man kunnat se ett samband mellan otillräcklig djupsömn och utmattning. Men andra har visat att utmattade personer har lika mycket djupsömn som andra. Troligen finns ett samband mellan sömnkvalitet och utmattning, men vi vet inte hur än, säger John Axelsson, sömnforskare på Karolinska institutet.

Läs även: Så får du bättre nattsömn – nyckeln till återhämtning

AV ANNA CARSALL
FOTO: SHUTTERSTOCK


(6)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…