Annons
Annons


6 saker du INTE ska göra när du börjar jobba efter semestern

Omställningen från ledighet till arbete kan blir en stor chock för kroppen. Här är 6 saker du absolut inte bör göra när du kommer tillbaka från semestern.


Stress-efter-semestern

Sommaren börjar lida mot sitt slut och för många innebär det att återgå till arbetet. Omställningen från ledighet till jobb kan lätt skapa stor stress för kroppen. Det menar Dan Hasson, forskare vid Stressmottagningen, som även skrivit boken ”Stressa rätt”.

Annons

– Hur vi klarar omställningen är högst individuellt. För en del kan det till och med vara skönt att komma tillbaka till arbetet, om man till exempel har haft en semester som präglats av konflikter eller krav, säger Dan Hasson.

Här är 6 saker du INTE ska göra när du återgår till jobbet efter semestern:

1. Börja jobba på en måndag
Kan du styra över när du kommer tillbaka från semestern kan det vara bra att lägga första arbetsdagen mitt i veckan, exempelvis på en onsdag, så att du kan se fram emot att helgen kommer snabbare.

2. Anklaga dig själv för att du inte minns
Du kanske kommer att vara lite trögtänkt i början, men ha tålamod med dig själv. Om ditt arbete tillåter, fasa in dig själv successivt, även om en busschaufför självklart inte kan hoppa över varannan hållplats.

3. Låta tidiga morgnar komma plötsligt
Att ställa om till tidiga morgnar några dagar innan du börjar jobbet eller skolan kan hjälpa kroppen att vänja sig. Försök helt enkelt att komma in i jobbrytmen genom att gå upp lite tidigare några dagar innan.

Läs också: Sömnexperten: Därför borde vi inte börja jobba förrän klockan 10

4. Låta kvällarna gå till spillo
Dagarna är fortfarande långa, så passa på att göra sådant du mår bra av som förlänger semesterkänslan medan det ännu är ljust på kvällen.

5. Börja träna riktigt intensivt
Att röra på sig kan självklart hjälpa till att hålla humöret uppe. Men tränar du vanligtvis väldigt mycket kan det i stället vara bra att tillfälligt ta ett pass mindre i veckan för att få mer tid för återhämtning.

6. Stanna kvar på jobbet om du vantrivs
Känner du en stark ångest av att gå tillbaka till jobbet kan det vara dags att se över din anställning och fundera över vad du egentligen vill göra. Semestern är en bra tidpunkt att tänka över detta och eventuellt planera för att försöka byta jobb.

Läs också: 7 tecken på att du har för mycket stresshormoner i kroppen

Av: Mats Bax

Känner du dig stressad?
Lär dig hantera din stress med vår nya digitala kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allas nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu kostar kursen endast 199 kronor – läs mer här och börja direkt!


(33)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…