Annons
Annons


Svenskt fika populärt runt om i världen


fika

Svenskt fika.

Svenskt fika blir allt mer känt över världen och allt fler svenska caféer etableras i storstäder i Europa och USA. Potentiella utländska resenärer som är nyfikna på att resa till Sverige fascineras ofta av den djupt rotade fikakulturen och förknippar den starkt med modern livsstil, socialt välbefinnande, äkthet, kvalitet, hållbarhet, tradition och omsorg om råvaror.

Annons

Läs också: Här är de senaste trenderna inom matlagning

Gilla Allas.se på Facebook

– Utländska besökare står för stora intäkter till Sverige och det finns en stor potential att öka det ännu mera. I den internationella marknadsföringen av Sverige är livsstil en stark drivkraft, och svensk fikakultur kan berätta om ett modernt och äkta Sverige med rötter i traditionen. Själv ägnar jag mig åt caféliv så ofta jag får möjlighet, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Bland kulinariska upplevelser i Sverige är det den lokala matkulturen som lockar mest, enligt VisitSwedens analys av utländska Sverigeresenärer. En av tre resenärer som vill ägna sig åt matupplevelser under resan vill besöka lokala caféer för att smaka svenskt kaffe och fikabröd. Idag konsumerar utländska besökare totalt 38 miljarder kronor på restauranger och caféer samt på livsmedelsinköp. Internationella mattrender, som efterfrågan på äkta och lokalproducerade råvaror, ökat fokus på matupplevelser och att den nordiska maten upplevs som trendig och hälsosam, finns också i den djupt rotade fikakulturen i Sverige.

VisitSweden använder svenskt fika i sin Sverigemarknadsföring för att öka kännedomen om och lusten att besöka Sverige. Allt sedan Soho Square redan för tre år sedan gjordes om till ”Fika Square” inför förvånade Londonbor har VisitSweden exempelvis visat upp den svenska fikakulturen för Europas stjärnkockar under kock-EM Bocuse d´Or Europe tillsammans med Gastronomi Sverige. Ett stort svenskt café stod öppet för deltagarna under tävlingsdagarna. I Spanien har VisitSweden genomfört en Sverigekampanj tillsammans med en te- och kaffekedja.

Förra året bjöd VisitSweden in brittiska journalister, bloggare och intresserade londonbor att baka kaffebröd i en matstudio i centrala London. Mjölet yrde när kanelbullar och bondkakor tillverkades under ledning av ett svenskt bageri och den brittiske vinnaren av tv-programmet ”Hela England bakar”, Edd Kimber.

– Jag älskar traditioner som “fika”, som uppmuntrar en att ta en stunds paus från en stressig dag för att umgås med vänner och njuta av något sött. Om alla länder gjorde så är jag säker på att världen skulle vara en lyckligare plats! Och kanelbullar är perfekta till fikat – jag tror att jag skulle kunna äta dem varje dag, säger Edd Kimber.

Svenskt fika till sjöss

Även rederiet Birka Cruises hänger på trenden och inleder ett samarbete med TV-konditorn Magnus Johansson på temat svenskt fika. Samarbetet är ytterligare ett steg i rederiets satsning på svenska smaker.
Birka Cruises engagerar prisbelönte bagar- och konditormästaren Magnus Johansson, just nu aktuell i Dessertmästarna på kanal 5, för att höja matupplevelsen ytterligare på rederiets fartyg.

– Mat och dryck är en viktig del av kryssningsupplevelsen. I vår satsning på svenska smaker tar vi nu det traditionella svenska fikat och den goda kanelbullen till nästa nivå, säger Satu Andersson, VD Birka Cruises.

– Det svenska fikat är en 200-årig tradition och väldigt central i svensk kultur, känt över hela världen. Jag vill så klart visa kryssningsgäster svenskt fika när det är som allra bäst, säger Magnus Johansson.

Magnus Johansson har arbetat som chefskonditor på Operakällaren, Berns och Vete-Katten. Han hade under 11 år i rad ansvaret för desserten till Nobelbanketten och är grundare till den årliga Chokladfestivalen.

 


(0)
(0)



Här finns ALLT du behöver till din matlagning!

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…