Annons
Annons


Kronprinsessan Victoria och Zlatan – Sveriges främsta förebilder

Zlatan, kronprinsessan Victoria och Ingvar Kamprad. Det är trion som svenska folket tycker marknadsför vårt land bäst. Det visar en ny undersökning inför Sveriges nationaldag den 6 juni.


En kvinna och en man - Sveriges främsta förebilder.

Kronprinsessan Victoria och Zlatan – Sveriges främsta förebilder. Foto: Sveriges Annonsörer

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken. Inför Sveriges nationaldag den 6 juni fick 1000 svenskar ta ställning till vem de tycker marknadsför varumärket Sverige bäst.

Annons

Zlatan Ibrahimovic toppar listan som svenskarnas favorit då varannan menar att han är Sveriges bästa varumärkesambassadör. Nästan lika många (47 %) svarade kronprinsessan Victoria och var tredje (33 %) har IKEA:s Ingvar Kamprad som favorit.

– Zlatan har synts väldigt mycket senaste tiden, både för sina fotbollsprestationer men även i sina samarbeten med Vitamin Well och Volvo. Svenska folket tycks inte kunna få nog av Zlatan utan tycker att han marknadsför Sverige bäst, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Starkast stöd har Zlatan Ibrahimovic i Västsverige, men bland kvinnor och äldre är kronprinsessan populärast.

H.M. Konung Carl XVI Gustaf rankas på fjärdeplats (31 %), följd av skådespelerskan Alicia Vikander (13 %).

Läs också: Kronprinsessan Victoria hyllas på Internationella kvinnodagen!

Från undersökningen:

10 i topp som marknadsför Sverige bäst:

1. Zlatan Ibrahimovic, 50 %

2. Kronprinsessan Victoria, 47 %

3. Ingvar Kamprad, 33 %

4. H.M. Konung Carl XVI Gustaf, 31 %

5. Alicia Wikander, 13 %

6. Max Martin, 11 %

7. Avicii, 10 %

8. Henrik Lundqvist, 8 %

9. Stefan Löfven, 8 %

10. Måns Zelmerlöw 7 %

Läs också: 10 sköna Zitat som bara kan komma från Zlatan!

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1023 intervjuer genomförts under perioden 26 maj – 1 juni 2016.


(46)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…