Annons
Annons


7 tecken på att du har för mycket stresshormoner i kroppen

Stress är inte bra för kroppen, men när har det gått för långt? Här är 7 varningssignaler att se upp med.


Stressad kvinna.

Lyssna på kroppens varningssignaler i tid.

Stresshormonet kortisol produceras i binjurarna och utsöndras vid påfrestning och negativ stress. Förhöjda nivåer i blodet kan tyda på en långvarig stresspåverkan på kroppen.

Annons

Konsekvensen kan bli minnessvaghet, utmattning, sämre immunförsvar, påverkad ämnesomsättning, övervikt, högt blodtryck och diabetes. Förhöjda kortisolnivåer kan även leda till depression.

Här är 7 tecken på att du har för mycket stresshormoner i kroppen:

1. Du lider av värk
Om du ständigt har förhöjda kortisolnivåer blir dina binjurar trötta och orkar inte arbeta normalt. Det ökar både hjärnans och kroppens känslighet för smärta och du kan uppleva återkommande muskelvärk eller rygg- och nackbesvär.

2. Du har sömnsvårigheter
På natten är det normalt att kortisolhormonerna sjunker för att vi ska kunna sova gott. Detta reglerar kroppen själv. Men om nivåerna redan är mycket höga när du går och lägger dig når de inte ner till ett behagligt sömnläge även om de sjunker. Följden blir att du ligger vaken.

3. Du är ständigt trött
Efter sömnlösa nätter är det inte konstigt att dagarna känns extra krävande. På sikt kan förhöjda kortisolnivåer även göra binjurarna så slitna att du drabbas av kronisk trötthet och aldrig känner dig utvilad, även om du sover.

Läs också: Undvik fällorna: 11 oväntade anledningar till trötthet

4. Du går upp i vikt
När du stressar stiger nivåerna av fria fettsyror i blodet. Som ett resultat lagras fettet i bukhålan och gör att du går upp runt magen, även om du äter rätt och rör på dig. Till synes oförklarlig övervikt kan alltså direkt kopplas till stress.

5. Du blir lätt sjuk
En annan effekt är påverkan på immunförsvaret. Höga nivåer av kortisol ger minskad motståndskraft vid infektioner och gör dig mer mottaglig för sjukdomar. Detta beror på att kroppens naturliga mekanismer för självläkning avaktiveras.

6. Du har tappat sexlusten
Alla som haft en hektisk dag på jobbet vet att stress är riktigt avtändande. Kortisolet bidrar till att lusthormoner som testosteron sjunker och blir närmast obefintliga. Och utan lustkänslor är det svårt att känna njutning…

7. Du känner dig ledsen
Våra tankar, känslor och upplevelser styrs till stor del av signalsubstansen serotonin, som är kroppens eget glädjehormon. När kortisolnivåerna stiger minskar samtidigt produktionen av serotonin. Bristen som uppstår kan skapa känslor av olust och i värsta fall leda till depression.

Läs också: 5 personlighetsdrag som riskerar att göra dig utbränd

Källor: Kurera.se och netdoktor.se

Vill du leva ett sundare liv och nå din drömvikt?

Testa vår viktminskningskurs online!

Läs mer om kursen här!

DU FÅR…

● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!


(531)
(0)



Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…