Annons
Annons


Konst istället för reklam i busskuren


Den återkommande konsthändelsen att bära ut konsten ur gallerier och konsthallar är skapad av utomhusreklamföretaget JCDecaux. Tanken är att placera konsten mitt i den brusande gatumiljön så att alla kan se den, överraskas av den och inspireras av den.

Annons

Företaget vill ge människor en paus i all reklam och nå en helt ny publik genom att ha konst på offentlig plats där reklamen vanligtvis skulle ta utrymme.

Gilla Allas.se på Facebook

Konstnären Hans Jörgen Johansen står för konstverken. Han är bland annat utbildad på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (1987–1992). Hans Jörgen Johansens verk finns bland annat representerade på Kalmar Konstmuseum, Statens Konstråd och i Stockholms stad.

Konsten kommer att finnas att beskåda runt om i Sverige på reklamplatser från och med september, därefter kommer den att dyka upp med jämna mellanrum på reklamtavlorna under ett års tid

Juryn som utsett konstnären består av:

Mårten Castenfors, vd Liljevalchs

Marina Schiptjenko, gallerist BWO

Charlotte Gyllenhammar, konstnär.

Pontus Bonnier, vd Bonnier Konsthall

 


(0)
(0)



Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…