Annons
Annons


Tjejsnack med Gunilla: Det kan vara FARLIGT att träna!

Låg i soffan och funderade på om jag trots allt skulle börja träna. Kom fram till ETT enda skäl...


Otroligt men sant – er krönikör Gunilla Hedenby tränar på ett gym! Fast det var i tjänsten, för att göra reportage 🙂

…till att börja gympa, då. Gympa är den enda motionsform jag klarar av. Maskiner är inte att tänka på och simning blir min död, sanna mina ord.

Annons

Men ett enda skäl till att stiga upp ur soffan, alltså. Och det är att massor med människor, inklusive min kära doktor, ständigt uppmanar mig att börja träna.

– Dina värkande muskler blir som nya igen! ropar de, så fort jag klagar min nöd eller ber om mer smärtstillande piller.

Gilla Allas.se på Facebook

Kanske man skulle ge det en ny chans… Å andra sidan – jag rättade till kudden för att få huvudet i den rätta tänkarvinkeln – fanns det en hel drös skäl som talade emot tränandet. Jag drog upp täcket lite mer (tar alltid in sängtäcket i soffan) och gick igenom de viktigaste skälen att förbli soffsoftare:

1. Alla de gånger jag i princip blivit sängliggande i flera dagar i helvetisk träningsvärk efter de första gympapassen.

2. Den hemska gång ”min” tränare som ansvarade för Basgympan (den minst ansträngande) var sjuk. Ersättaren behärskade bara Medelgympa… Vilken chock, vilka plågor!

3. När någon sadist på Friskis plötsligt flyttade Basgympan till klockan tio på söndagsmorgnar. Gå upp i ottan en söndag! Är folk inte kloka!?

Kommen så långt i funderandet kände jag plötsligt en mjuk tyngd på magen. Katten Simba hade tassat upp och stod och trampade, redo att slå sig till ro. På golvet låg hans kompis Tasse och slappade i en av sina lådor – vi har ett flertal utplacerade i lägenheten.

Jag berättade om träningsplanerna för mina pälsklädda sambor. Svaret blev ett samfällt skakande på huvudet; ni vet så att öronfladdret riktigt hörs.

Klart besked om hur galna de tyckte mina planer var.

Förresten läste jag nyligen att det kan vara farligt att träna. Man kan drabbas av träningshysteri och till och med av ortorexi – besatthet av träning och sundhet. Ett tillstånd som i värsta fall kan leda till döden. Tänk om det händer mig! Mitt beslut är fattat – det där med träning får vara för min del!

Tränar ni? Hjälper det i så fall er som har muskelvärk? Ska jag ge gympan en ny chans trots allt?

Hälso-hysteri

Ortorexi är en fixering vid en ”hälsosam” livsstil, präglad av överdriven träning och nyttigt ätande. Målet är att vara den ultimata hälsosamma människan.

Du tränar för mycket om…

– det blir en besatthet och påverkar dina vardagsrutiner.
– du får fysiska symtom: ökad vilopuls, minskad prestation och aptit, viktminskning, långsammare/fördröjd återhämtning, störd nattsömn, ökad infektionsfrekvens
och orkeslöshet.
– du får psykiska symtom: ­lättirriterad, minskad träningsvilja, oro, koncentrationsproblem, depression, känsla av meningslöshet, psykisk stress och prestationsångest.
Källor: Wikipedia och metro.se

ANDRA TRÄNINGSFÖRSÖK

Unika bilder – er krönikör Gunilla Hedenby tränar på gym!

Hemmaträning – med publik…

Läs mer om Tjejsnackkrönikör Gunilla Hedenby här

Hjälp oss skapa Tjejsnack!
Mejla och kommentera, föreslå ämnen, tyck till om krönikorna, om livet, allt du känner för! Skicka gärna med ett foto! Alla införda bidrag honoreras, även de kommentarer från nätkrönikan som publiceras i tidningen. Mail: [email protected]. Brev: Allas, Tjejsnack, 205 35 Malmö.


(0)
(0)


Annons

  • Anna Eriksson

    MIn muskel o ryggvärk blir mindre om jag går långa raska promenader helst varje dag. Sedan en tid tillbaka luffsar/joggar jag även en liten minimal sträcka som bara tar ca 12 min. För mig är det lättare att komma ut på jogging om jag inte sätter målet så högt. Kram A:E

  • Anna: Håller helt med om att promenader är toppen. Nyttiga och ändå skonsamma mot kroppen. Jag försöker ta mig en liten tur varje lunchrast 🙂 Små, lagom mål är perfekt, tror jag!
    Kram och glada Tjejsnackhälsningar


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…