Annons


Tjejsnack med Gunilla: Märkliga scener i sängen…

Två katter stirrar förvånat på mina akrobatiska övningar i sängen… Vad är det som händer?


Varje morgon utspelar sig märkliga scener i min säng.

Det börjar med att den dödsliknande stillheten bryts genom att täcket förs åt sidan och blottar en till synes livlös person. Så börjar den livlösa vicka på fötterna. Och sedan – sprattlar plötsligt två ben högt uppe i luften!

Annons

Scenen betraktas av två par ytterligt förvånade kattögon. Efter flera veckor har Simba och Tasse ännu svårt att fatta att deras matte har…

… börjat morgongympa i sängen!

Varför har jag då tagit detta för mig totalt främmande steg? Har testat hemmaträning tidigare, och det gick bra i början, men sedan började musklerna tyvärr protestera.

Men som jag tidigare skrivit om, drabbades jag för ett tag sedan av yrselattacker och hjärtklappning. Ett högst ofrivilligt besök på akuten avslöjade att mitt blodtryck sjunker ganska mycket när jag reser mig upp.

Något annat fel verkade det inte vara på mig; EKG och mitt ”vanliga” blodtryck var riktigt bra. Skönt, men blodtrycksfallen ställer onekligen till problem för mig.

Efter intensivt grubbel kom jag fram till följande: När jag vaknar på morgonen känns min kropp kall och liksom ”stilla”. Den verkar ställa sig på sparlåga under sömnen. Kanske hinner kroppen inte komma igång förrän jag tar min raska promenad till bussen? DÅ fattar kroppen och tänker: ”Hallå, blodtrycket är alldeles för lågt för en promenad! Bäst vi får fart på det nu!” Och det är då hjärtat börjar klappa och jag blir yr. Hjärtat gör bara sitt jobb, om än något försenat.

Men: Om jag sätter i gång kroppen redan innan jag har hunnit stiga upp, så kanske både blodtryck och hjärta hinner med i svängarna. I stället för att motvilligt masa mig ur sängen och sedan långsamt hasa mellan badrum, kök och sovrum, så gympar jag i sängen och får fart på systemet!

Redan nästa morgon satte jag i gång med sänggympan. Och det fungerade! Jag kunde ruscha till bussen utan att drabbas av yrsel och hjärtrusningar!

Sedan dess har jag inte haft någon yrselattack. För säkerhets skull ska jag ändå göra det 24-timmars-EKG som min doktor har remitterat mig till. Ja, jag är tillbaka hos min vanliga doktor, som tycker att gympan är ”mycket bra uttänkt” av mig! Vi kollade också blodtrycket och det sjönk inte alls när jag reste mig!

Kan sänggympan vara allt som behövs? Återkommer så fort jag vet mer!

Yrsel och hjärtklappning, någon? Andra hälsoproblem?

Vardagsmotion lika bra

Det räcker att vara fysiskt aktiv i 30 minuter för att få bättre hälsa. Forskning visar att det minskar risken att dö i förtid med 28 procent, och risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar med 20 procent.
Och bäst av allt: Inga akrobatövningar eller gym-besök krävs! Vardagsmotion och hemmaträning har samma goda effekt. Man kan till exempel gå eller cykla till jobbet, vara aktiv på jobbet, träna hemma, jobba i trädgården, tvätta fönster eller skura golvet.
Källa: metro.se

MER OM TRÄNING – OCH MOTSATSEN…

Det kan vara FARLIGT att träna!

Jag råvägrar hälsotest!

Läs mer om Tjejsnackkrönikör Gunilla Hedenby här

Hjälp oss skapa Tjejsnack!

Mejla och kommentera, föreslå ämnen, tyck till om krönikorna, om livet, allt du känner för! Skicka gärna med ett foto! Alla införda bidrag honoreras, även de kommentarer från nätkrönikan som publiceras i tidningen. Mail: [email protected]. Brev: Allas, Tjejsnack, 205 35 Malmö.


(0)
(0)



Annons

  • Anna Eriksson

    Vad härligt Gunilla att du kommit igång o mår bättre! Heja heja! Jag går 30-40 min rask promenad med min lilla hund varje dag o det är jättebra både för kropp o sinne!
    Kram Anna E


Annons

Laddar nästa sida…