Annons
Annons


Träning med pulsmätare förbättrar hälsan


pulsklocka vid träning

En ny studie visar att hälsofördelarna med att träna med pulsmätare är stora. Påtagliga hälsofördelar kan utmätas innan det märks på vikt och kondition. Exempelvis förbättrade värden för att minska risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2.

Annons

Studien har tagits fram av institutionen för hälsa och vetenskap på universitetet Jyväskylä i Finland.

Förbättra värden
I undersökningen deltog 94 överviktiga kvinnliga patienter. I sex veckor ingick de i övervakad kost och regelbunden träning, vissa med och vissa utan träningsklocka med pulsmätare.

Gilla Allas.se på Facebook

Påfallande många som tränat med en pulsklocka förbättrade sina värden ansenligt gällande insulinresistens (hur kroppen hanterar insulin), ämningsomsättning, fettsyror och fett i blodet. 42 procent av deltagarna led av bukfetma vid start. Efter sex veckor av träning och kostomläggning hade 29 procent av deltagarna normala värden.

Resultat på sex veckor
– Tidigare studier har visat att ökad ämnesomsättningen efter träning oftast förknippas med viktminskning, säger Sulin Cheng, professor på institutionen för hälsa, vetenskap och teknik på universitetet Jyväskylä i Finland. Resultatet från den här studien visar dock att om du tränar regelbundet med rätt hjärtfrekvens inom en period på bara sex veckor ser du fördelar för hälsan som är helt oberoende av viktminskning.

Många förelar
Det är uppmuntrande nyheter för alla som känner sig omotiverade och som inte ser omedelbara resultat när det gäller vikt och motion vid träning. Många vill nå bra träningsresultat och få inspiration och vägledning på ett pedagogiskt sätt utan att det blir för krångligt.

Träningsklockor med pulsmätare som i realtid ger vägledning om puls och kaloriförbrukning gör det enkelt att mäta och utvärdera träningen.


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…