Annons

Tre dagar i Barcelona

Allas prao-elev Tilde Jensen har varit i Barcelona på en mini-weekend. Hon tycker det är en helt underbar stad, med god mat och massa shopping och tycker att alla borde åka dit någon gång! Här kan du läsa om hennes tre dagar i staden.

DAG 1:

Vi åkte till Kastrup, checkade in och sa hejdå till den svenska sommaren för tre dagar. Några timmar senare var vi framme i det varma Barcelona. Inte många fler grader än i Sverige, men så annorlunda värme. Vi gick ut och letade efter en taxi och efter en lång tids letande efter taxibilarna så fick vi äntligen en bil och åkte till vår lägenhet som vi hyrt. När vi väl kom dit så insåg vi att det var ett riktigt slumområde. Men det kändes även coolt på något sätt att se ”baksidan” av Barcelona. Jag har alltid bara hört att Barcelona ska vara så dyrt,modestad etc. Så därför kändes det extra kul att se slumområdena och bo där.

Gilla Allas.se på Facebook

När vi hade lämnat våra väskor och sett oss omkring i vår lägenhet, så var det dags att upptäcka staden. Vi började gå längst Las Ramblas, liknande gågatan i Malmö. Las Ramblas är en riktig turistgata. Alla som står och säljer där vet om det och vart vi än tittade så var det alltid någon som försökte sälja något, antingen en sjal eller ett gosedjur. På kvällen åt vi på en restaurang i Placa Reial (Plaza Real), ett stort torg där det finns massvis med restauranger och även mycket underhållning, där vi åt paella och lamm. Riktigt gott, men ganska dyrt. Så om man vill äta billigt så ska man inte gå dit!

bild 1

Utsikten från vår balkong!

Placa Reial

DAG 2

Andra dagen i underbara Barcelona startades på Starbucks med en ostmacka och vaniljfrapino. Denna dagen var det varmt, men det blåste ganska mycket så det var tyvärr inte strandväder. Så vi bestämde oss för att ta en shoppingdag istället. Barcelona har extremt mycket smågator och gränder som är väldigt fina, mycket att upptäcka alltså. Vi var bl.a inne på American Apperal som inte finns i Malmö och även en godisbutik vid namn Happy pills som ligger på Carrer dels Arcs. Och såklart massa småbutiker. Lunchen spenderades på en liten restaurang som jag faktiskt inte kommer ihåg namnet på. Men där var riktigt god mat. Efter det så fortsatte vi upp mot dem finare områdena, där Chanel, Louis Vuitton och alla de butikerna ligger. Där var riktigt mycket fint, och där stannade vi på ett café och jag tog en cola medans mamma valde kaffe. På kvällen gick vi och åt sushi också i dem finare områdena och den var gudomligt god. Jag är en riktig sushi-älskare och det var nog den godaste sushin jag någonsin ätit!! Bara tanken av den sushin får mig att vilja åka tillbaka! Efter att jag hamnade i matkoma efter sushin var det dags att gå hela vägen till lägenheten, via Las Ramblas och in i slumområdena igen.

Barcelona

Jag i en av alla gränder i Barcelona.

Gaudi_Barcelona

En av Gaudis byggnader.

DAG 3

Sista dagen spenderades på stranden. Riktigt fin strand med extremt höga vågor. Det var röd flagga på grund av all fara. Både jag och mamma fick blodsår på fötterna eftersom att det var väldigt mycket sten på botten av havet. Men trots det, jag har nog aldrig skrattat så mycket, vågorna var helt fantastiska, om man älskar vatten och bada som jag. Man flög in till stranden igen och vattnet slukade en, riktigt coolt, men jag skulle inte badat där med nån som nyss lärt sig simma!

Jag fick en hel del solbränna. Vi låg på stranden från cirka 08, till lunchtid. Lunchen åt vi på stranden också, vi hittade ett litet café och där åt jag en stoooooor sandwich. Antagligen den största jag ätit haha. Men även den var riktigt god. Efter att sandwichen smält i magen så var det dags att fortsätta kolla runt. Vi fortsatte en bit på stranden och hittade Hotell W. Det sjukaste hotellet jag någonsin sett. Jag och mamma var tvungna att gå in i lobbyn och kolla. Till och med toaletterna var finare än hela vår lägenhet haha! Poolerna var drömmen och utsikten…. OH MY. Det var verkligen heaven on earth. Paradiset! Priserna var ju dock inte lika fina, men man får ju verkligen det man betalar för. Efter att vi slukat den fina utsikten, så fortsatte vi upp mot stan igen, det var 27 grader i skuggan den dagen, så det var extremt varmt. När vi gått ett tag kände vi att vi var tvungna att pausa lite. Så vi gick in och satte oss på Starbucks och fikade. Kvällen avslutades med ett köp av en hoodie med texten ”I love Barcelona” och Paella.

Barcelona_strand

Jag på stranden, med Hotell W i bakgrunden.

HotellW_Barcelona

Hotell W.

Jag fick träna en hel del på min spanska som jag läser i skolan, vilket var en utmaning men väldigt kul att kunna vara den enda av oss som åkte som kunde beställa på spanska iallafall lite grann, un helado de fresa, por favor (en jordgubbsglass tack)

Så jag hoppas att ni tyckte det var kul att nästan hänga med på min Barcelona-resa! Jag hade som ni antagligen märkt, en väldigt trevlig semster fylld av skratt, mat och shopping!

PS: Tänk på att i Barcelona finns enormt många ficktjuvar, så håll i era väskor!

Text och foto: Tilde Jensen, Prao-elev på Allas.