Annons
Annons


Undvik fällorna: 5 livsmedel du TRODDE var nyttiga!

Hälsosamma livsmedel vill vi gärna äta mycket av. Men det nyttiga kan lätt bli onyttigt. Här är 5 livsmedel som får rakt motsatt effekt och vi inte begränsar intaget.


Nötter.

För mycket av det nyttiga blir lätt onyttigt.

1. Nötter
Nötter betraktas som hälsosamma tack vare de höga halterna av vitaminer, mineraler och omega-3-fettsyror som skyddar mot diverse sjukdomar. Men nötter är också väldigt kaloririka. En handfull valnötter innehåller cirka 500 kalorier (kcal), alltså lika mycket som en stor middag.

Annons

2. Frön
Ett annat nyttigt livsmedel är frön i olika sorter. De stärker immunförsvaret och hjälper oss att behålla hälsan. Men samma sak gäller här – en handfull frön innehåller cirka 400 kalorier (kcal).

Gilla Allas.se på Facebook

3. Olivolja
Denna olja är ett hälsosamt fett gjort av krossade oliver. Oljan flödar av antioxidanter som bland annat skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar. Men olivolja är lätt att överdosera. 0,75 dl innehåller 600 kalorier (kcal), det vill säga mer än en hel middag.

4. Kokosfett
Kokosolja har den senaste tiden fått ett uppsving som rena mirakelmedicinen och sägs både påskynda ämnesomsättning, sänka kolesterolet och öka fettförbränningen. Den är dock väldigt kaloririk, i likhet med olivolja. 0,75 dl innehåller cirka 630 kalorier (kcal).

5. Salladsdressing
På en fräsch och nyttig sallad häller vi gärna en skvätt dressing. Men dressingen kan lätt förstöra matens nyttighet eftersom den ofta innehåller mycket fett eller olja. 0,75 dl dressing innehåller faktiskt hela 500 kalorier (kcal), vilket motsvarar en hel middag eller lika mycket som ett stort wienerbröd.

Källa: Matdagboken

Läs också: Lista: Så mycket kolhydrater innehåller olika livsmedel!

LÄS OCKSÅ


(109)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…