Annons
Annons


Utmaningen: Kundaliniyoga


testa Kundaliniyoga

Rock pose.

utmaningen rutaYoga är ju jättebra, alla säger att det är botemedlet mot allt ont. Om du känner dig nere – Yoga, om du vill få en superkropp-Yoga, om du har spänd nacke – Yoga, Om du känner dig stressad eller deprimerad – Ja, ni förstår… Vid två tillfällen då jag utövat yoga har det smällt till i ryggen på mig och sedan dess har jag inte vågat mig på det igen. Istället har jag hållit mig till gymmet och ”flås-pass”. Vilket har passat mig ypperligt men nu på senaste tiden har jag känt en längtan efter en annan form av träning. Andningsträningen.

Annons

En dos med energi
Idag finns det många olika typer av yoga och det gäller att hitta en variant som passar just dig. Många börjar på yoga för att, genom rörelser och andningsteknink så småningom hamna i ett meditativt tillstånd. Detta är något som uppenbarligen inte kommer utav sig själv. Kundaliniyogan kan man säga fungerar lite baklänges då det är mest fokus på det meditativa tillståndet, avslappning och andning och mindre på komplicerade rörelser. Därför kan de flesta utföra denna typ av yoga, man behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av speciella rörelser.

På studio frid i Malmö ligger jag en torsdagskväll och slappnar av under ett par filtar på en matta. Det är skönt – jag skulle nästan kunna somna. Det är dags för mig att prova på just – Kundaliniyoga. Instruktören Sara Syréhn kommer in i salen och vi sätter oss alla i skräddarställning. Sara berättar att vi ska gå igenom passet, som vanligt på en och en halv timme men att hon valt att just ikväll lägga fokuseringen på energi. Vi kan alla behöva en extra dos av energi när dagen blir mörk redan om eftermiddagen.

Yoga Mudra

Sara Syréhn visar hur man gör Yoga Mudra.

Välkomnar  den inre visdomen
Vi börjar med att tona in på mantrat: Ong Namo Guru Dev Namo som betyder: Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen. I kundalini startar man alla klasser med just detta mantrat. Vi riktar uppmärksamheten inåt. Den tillsammans med andningsövningar och kroppsställningar är en av de viktigaste teknikerna inom kundalini. Mantran fungerar på det sättet att de renar det undermedvetna sinnet och gör att tankeverksamheten avtar. Vetenskapliga undersökningar visar att mantrameditation leder till minskade muskelspänningar, sänkt blodtryck och mindre stresshormoner. Det ska även hjälpa mot depressioner, sömn- och inlärningssvårigheter.

Nästa steg blir uppvärmning där vi utför stående övningar. Mirakelböj – som är bra för att sträcka ut ryggen. Vi sträcker händerna ovanför huvudet, krokar ihop tummarna – andas in – andas ut och böjer oss framåt. Den känns väldigt skön och skonsam för ryggen.

I Sidoböjningen  sträcker vi armarna ovanför huvudet och andas in, böjer vänster sida – andas ut, böjer höger sida och sträcker även här ut ryggen.

Vi lägger sedan handen på bröstet – svingar med vänster arm – andas in – svingar med höger arm och andas ut.

Ego pose.

Ego pose.

KRIYAN: Balans och fokus
Den är bra att göra just på kvällen. Den öppnar vårt bröst, våra lungor och vårt hjärta. Med ett öppet sinne kan vi möta vårt liv på ett enklare sätt.

Vi gör Ego pose stående där vi står med tårna snett utåt och sträcker armarna uppåt. Vi knyter fingrarna, fingertopparna mot ”kuddarna” i handen, tummarna utåt, andas djupt. På detta vis stärker vi hjärta och lungorna.

I Rock pose står vi på knäna med mellanrum emellan, vi sträcker ut armarna. I denna övning öppnar vi upp bröst och hjärta. Vi sjunker ner i baby pose, pannan och händerna mot golvet. Vi andas in och kommer upp igen, andas ut och går ner. Vi sträcker upp armarna likt en blomma som är tacksam för solen. Bugningen mot slutet av övningen hjälper oss att vara ödmjuka för livet.

I Yoga Mudra sitter vi först på hälarna i klippställning med knäna ihop för att sedan lägga oss i baby pose, vi knäpper händerna och sträcker armarna uppåt, handflatorna är vända neråt, djupandning. Detta är en pose där vi bugar och känner ödmjukhet.

I dessa typer av övningar märker man av att Kundaliniyogan verkligen går mot det andliga hållet.

Vi avslutar genom att tona ut på mantrat: Sat Nam – Jag är sanning eller sanning är min identitet. Det betyder att yogapasset är över och att vi ska åter till vardagen igen.

Min kropp känns helt mjuk och avslappnad efteråt och jag reser mig upp, tar på mig  jackan och virar min halsduk några varv. Den råa kylan utanför biter inte tag i mig som alltid annars. Spänningar har släppt och jag fyller en kanna vatten när jag kommer hem som för att rensa ut alla slaggprodukter. Det känns som att jag fått en rejäl omgång utan att egentligen ha ansträngt mig. Jag stupar i säng och somnar, kanske inte i baby pose men sover som ett barn gör jag absolut.

Aktivitet: Kundaliniyoga
Var: studio frid i Malmö
Tänk på: Att ha bekväma kläder på dig och drick mycket vatten efter passet.
Bra: De flesta kroppsställningarna i kundaliniyoga är relativt lätta att utföra. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundaliniyoga.
Passar den: Som söker hjälp för olika typer av spänningar i kroppen, som vill försöka komma in i meditativa tankar och försöka dämpa ältande tankar.
Sammanfattning: En skön, rogivande aktivitet som ger kroppen både energi och lugn på samma gång.

Text och bilder: Liv Binkowski

 

 

 

 


(58)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…