Annons
Annons


Varannan svensk är hobbyentreprenör


Hälften av alla svenskar har en hobby eller affärsidé som ger eller kan ge extra inkomst. Nästan en av fem säger att de skulle vilja tjäna pengar på sin hobby/affärsidé någon gång i framtiden och nästan var tionde tjänar redan pengar på sin hobby.

Annons

– Att svenskar är ett kreativt folk visste vi redan men det är fantastiskt att se att så många som varannan svensk ser ekonomisk potential i sin hobby. Den här insikten är viktig eftersom den bekräftar det växande behovet av betallösningar då vi också vet att kunna ta emot och hantera betalningar är en utmaning för många hobbyentreprenörer, säger Christina Lind, Sverigechef för Visa som ligger bakom undersökningen.

Passion största drivkraften
Bland de svenskar som har uttryckt att de har för avsikt att göra affärer av sin affärsidé eller hobby någon gång i framtiden är dessa de största drivkrafterna:

  • Att göra något som man brinner för (58 procent)
  • Ökad flexibilitet genom att driva egen verksamhet (41 procent)
  • Önskan om att vara sin egen chef (37 procent)
  • Göra något som skiljer sig från sitt vardagsjobb (26 procent)
  • Framsteg i teknologin (18 procent)

Yngst mest ambitiös
Den äldsta generationen (65+) tjänar mest pengar på sin hobby eller affärsidé med en årlig genomsnittsinkomst på ungefär 46 000 kronor, jämfört med den yngsta åldersgruppen (18 till 24 år) som i genomsnitt tjänar omkring 11 000 kronor per år. Majoriteten (56 procent) av de som kan tänka sig att bli entreprenörer planerar att göra verklighet av sin ”sidoverksamhet” och de i åldern 18 till 24 är mest ambitiösa (73 procent). Nästan var tredje (29 procent) planerar att anställa personal.

Smyckesdesign populär extra inkomst
Varannan svensk anger att de har en hobby/affärsidé som kan ge extra inkomst och dessa är de mest populära att tjäna pengar på:

  • Design/tillverkning av smycken (80 procent)
  • Blogga (79 procent)
  • Privatlektioner (76 procent)
  • Design (73 procent)
  • Hantverk (66 procent)

Att ge privatlektioner är den mest lönsamma hobbyverksamheten och blogga ligger i botten av listan (cirka 22 000 kronor).

Fem mest lönsamma:

  • Ge privatlektioner (42 097 kr)
  • Sport (32 297 kr)
  • Skönhet och mode (36 061 kronor)
  • Design (35 107 kronor)
  • Fotografering (33 974 kronor)

Sparande finansierar
Bland blivande entreprenörer är eget sparande det vanligaste sättet (36 procent) att finansiera sin affärsidé, men en av fem (20 procent) planerar att ansöka om bidrag för finansiering. Gräsrotsfinansiering (crowd funding) är ett relativt nytt koncept och bara sex procent uppger att de planerar att använda alternativa finansmöjligheter för att finansiera sin affärsidé.

Bland de som redan är hobby-entreprenörer säger två av fem (42 procent) att de har använt eget sparande till att finansiera sin verksamhet.

Startar onlinebutiker
Enligt Tictail, ett svenskt företag som gör det möjligt för vem som helst att starta en onlinebutik på nätet gratis, är svenskar en växande grupp som startar onlinebutiker och gör affärer av sin hobby. Idag finns det över 11 000 svenska Tictail-butiker.

– Vi har sett en ordentlig tillväxt av Tictail i Sverige under de två senaste åren sedan vår start. Det har alltid varit vårt mål att hjälpa entreprenörer att ta steget från idé till verklighet och när vi ser butiksgrundare ta steget från hobby till heltidsjobb påminns vi om varför vi startade Tictail. Vi ser definitivt att siffrorna i Visas undersökning stämmer överens med verkligheten och denna tillväxt pågår varje dag på Tictail, säger Carl Waldekranz, VD och medgrundare av Tictail.

Från hobby till heltidstjänst
Swedish Stockings tillverkar miljövänliga strumpbyxor av återvunnet, miljövänligt nylon. Verksamheten började som en hobby och idag jobbar grundarna heltid med verksamheten.

– Vi insåg ganska snabbt att vår affärsidé hade stor potential och det tog inte lång tid innan jag och min partner Linn Frisinger lämnade våra heltidsjobb inom finans- och mediebranschen för att satsa på vår idé, säger Nadja Forsberg, grundare av Swedish Stockings. Vi älskar att vara entreprenörer och vill uppmana fler till att våga satsa på sin affärsidé.

Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Populus under 8-22 augusti 2014 på uppdrag av Visa Europe med 2003 svenska respondenter.


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…