Annons
Annons


Vintertrött? – Så får du tillbaka energin!


Det kan vara svårt att hålla sig vaken så här i vintermörkret. Läs våra tips och bli piggare.

Den mörka årstiden får majoriteten av svenskarna – och i synnerhet kvinnor – att må dåligt. En av fyra slarvar med kosten och lika många har svårt att passa tider. Tre av tio uppger att de till och med har somnat på arbetstid till följd av mörkret.

Annons

Det visar en ny undersökning från Florida Department of Citrus.

Mörkret påverkar oss
I undersökningen, där 1052 svenskar i åldrarna 15-80 år har medverkat, svarar över hälften (53 %) att de mår sämre under den mörka delen av året. Det är framförallt kvinnor som påverkas negativt. Hela 57 procent av de kvinnliga respondenterna uppger att de mår sämre eller till och med mycket sämre av mörkret.

Stockholmare mår sämst
Sett över hela landet är det stockholmarna som mår sämst, hela 60 procent uppger att de mår sämre under de mörka vintermånaderna. Minst negativt påverkade av mörkret är personer i mellersta Norrland, där mindre än hälften (46%) svarar att de mår sämre.

– Det är oroande att så många mår dåligt av mörkret som råder under en så lång period i Sverige. Dessvärre väljer många kortsiktiga och onyttiga vägar, som att äta sötsaker, för att få energi. Men trötthet motverkas allra bäst genom en balanserad livsstil med rätt kost och motion, säger Frida Lindström, tränings- och hälsoexpert samt talesperson för Florida Department of Citrus i Sverige.

Äter onyttigt
Undersökningen visar att nära en av fyra svenskar äter onyttigare under den mörka årstiden. Choklad, smågodis, bullar och kakor är de onyttigheter kvinnor främst äter för att pigga upp sig. Bland männen är även alkoholhaltiga drycker bland de populäraste onyttigheterna för att pigga upp sig.

Somnar på jobbet
Undersökningen visar också att vi har svårt att hålla tider till följd av mörkret. Mer än var fjärde uppger att de någon gång kommit för sent till jobb/skola på grund av mörkret. Många har till och med svårt att hålla sig vakna på jobbet eller i skolan – nära tre av tio svarar att de har somnat på arbetstid/skoltid.

– Under vintermånaderna är det extra viktigt att fylla på med energi och vitaminer. Att ta en grapefrukt till frukost är ett bra komplement eftersom det innehåller hela dagsbehovet C-vitamin, och hjälper kroppen att ta upp järnet i maten, säger Frida Lindström.

Energitips för att klara mörkret:

  • Satsa på en allsidig kost som försörjer kroppen med livsviktiga ämnen, vitaminer och mineraler. På så sätt får du energi som gör att du kan prestera ditt bästa.
  • Välj dina tillfällen för det söta. Se till att njuta av varje bit, ät långsamt och känn in doft och smak ordentligt. På så sätt undviker du att äta för mycket eftersom du enklare kan kontrollera mängden.
  • Om du stressar eller sover dåligt under en längre tid spelar det ingen roll om du äter rätt eller tränar. Börja morgonen med en promenad till jobbet eller på lunchen. På så vis får du vardagsmotion och tillfälle att ladda batterierna, samtidigt som du får det viktiga dagsljuset.
  • Frossa i frukt och grönsaker! Gör en stor fruktsallad till helgfrukosten. Citrusfrukter är som bäst under vinterhalvåret så se till att ha i extra mycket av dessa. Florida grapefrukt är känd för att vara söt och saftig så passa på att blanda i lite även av den. Ta tillvara på saften också genom att hälla den över den färdiga salladen.

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…