Trending: Träning och motionLivet med psykisk ohälsaPsykologiSköldkörtelproblemBlodtryck

Rickards flygelbad ger människor chans att läka: ”Musiken öppnar upp något”

07 jul, 2023 
Lina Norman
Han påstår inte att han är terapeut men menar att det kan vara terapeutiskt att lägga sig under flygeln. Pianisten Rickard Åström insåg tidigt att musik gör gott och med åren växte idén kring det han kallar flygelbad fram.
– Men man behöver inte ha något problem för att komma hit – många ser flygelbad enbart som skön avslappning, säger Rickard.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Det har gått ungefär 25 år sedan en vän sa ”vi kan väl testa” – och la sig under flygeln. Pianisten Rickard Åström hade då under lång tid, som professionell musiker på turné runt om i världen, sett människor reagera på musik.

Se också: Flygelbad - bearbeta trauman med musikens läkande kraftBrand logo
Se också: Flygelbad - bearbeta trauman med musikens läkande kraft

– Det hände att folk kom fram efter konserter och sa saker som ”nu har jag hittat mig själv”.

I studion på Hisingen i Göteborg gör Rickard en kort paus innan han lägger till:

– Det är fantastiskt att förstå hur mycket musik kan påverka. Jag fortsatte, då för 25 år sedan, att experimentera, flera vänner provade. De berättade om hur det kändes att ligga under flygeln medan jag spelade. En vän hade ett trauma som skavde men som hon till slut fick fatt i. Det var stort att få vara med om och jag kände att detta nog var något värt att fortsätta med.

Rickard, som vunnit flera grammisar och arbetat regelbundet på bland annat Göteborgsoperan, har spelat piano sedan han var ”sex-sju” år gammal. Hos mormor, som tyckte om att få besök, stod ett piano.

– Jag hade min egen plats där jag kunde sitta ostört och spela, berättar Rickard. Jag trivdes med det och kände att jag mådde bra av att spela piano.

Annons

Tog pianolektioner – motvilligt

Rickard förklarar vidare att han, när han var mindre, bodde han periodvis i Italien eftersom hans föräldrar arbetade som forskare inom arkeologi.

– Jag gick i tysk lekskola och hade en italiensk dagmamma. Många språk blandades. Musiken blev, kanske därför, ett viktigt språk för mig där jag kunde uttrycka mig. Jag märkte också så småningom att jag fick andra att må bra genom att spela.

När han var åtta år började Rickard ta lektioner av en klassisk pianofröken. Med ett snett leende konstaterar han:

– Lite motvilligt först. Men hon var väldigt bra. Jag gick hos henne tills jag var ungefär 18 år. Sedan sa någon ”du borde söka till musikhögskolan, du spelar så bra”. Jaha, tänkte jag. Jag hade aldrig haft planer på det. Jag hade tänkt forska inom matematik eller något liknande. Men jag gjorde provet, kom in på musikhögskolan och kände snabbt 'det här vill jag verkligen jobba med.

Annons

I ett av rummen i lokalen där vi befinner oss står en Steinway & Sons-flygel Rickard beskriver som sitt dröminstrument. Under flygeln ligger en madrass klädd i marinblått tyg samt några kuddar. En kvinna som tidigare provat flygelbad, men då i grupp, är på väg till studion.

– Jag spelar fritt utan noter, berättar Rickard. Jag låter fantasi och intuition leda mig. Det har ofta visat sig stämma väldigt bra.

Han förklarar att mycket handlar om att vara en öppen kanal.

– Det gäller att vara centrerad i sig själv, att tömma sitt sinne och inte vara full av något som stressar en. Att vara öppen för den ingivelse som kommer i stunden kan vara en konst ibland. Att försöka tänka på ingenting är inte alltid lätt. Men det är skönt när man väl är där, när man lyckas vara i ett tomt mindset.

Annons

Terapeutiskt och avslappnande

Rickard minns ett flygelbadstillfälle då han fick känslan ”jag ska nog spela tango”.

– Samtidigt tänkte jag ”men borde inte musiken vara lite lugnare…?”. I slutänden bestämde jag mig för att följa min impuls. Efteråt sa kvinnan jag spelat för ”tack, nu har jag äntligen gjort upp med min far – han har varit död i 30 år men älskade tango”. Hon hade sett framför sig hur de dansade tillsammans och redde ut alla oklarheter mellan dem. Sedan dess följer jag min impuls och försöker vara som ett blankt papper. Efter en kort paus fortsätter Rickard:

– Ibland kommer inget men oftast flödar det på. Kommer det inget händer det att jag ställer en fråga till den som ligger under flygeln. En gång var det en kvinna som ville skriva en bok, men hon kom inte loss. Jag bad henne se framför sig hur hon höll i boken. Då började musiken flöda igen.

Annons

Rickard konstaterar att det kan vara terapeutiskt att lägga sig under flygeln – men är noga med att påpeka att han inte är terapeut. Han har aldrig sagt nej till någon men det har hänt att han rekommenderat ytterligare stöd, från professionell psykolog eller terapeut.

– Ibland frågar jag om det är något särskilt personen vill ha hjälp med. Då kan jag knyta an till det i musiken. En kvinna behövde till exempel få tag i ett jobbigt minne, sedan kunde hon arbeta vidare med sin terapeut. Men man måste inte berätta varför man är här – och jag lovar aldrig att bota någon eller något sådant. Många tycker bara att flygelbad är skön avslappning. Man behöver inte ha något särskilt problem för att komma hit.

Öppnar alla sinnen

Rickard flyttar lite på en ljusstake och ser till så att allt är förberett i rummet.

Annons

– En person undrade en gång 'vad är det för människor som gör något sådant här?', säger han sedan. Det kan vara alla möjliga. Det är egentligen inte något konstigt. Det är som en konsert men mer intensivt. Oftast spelar jag i cirka 40 minuter.

Ulla Lundegård, 71, kommer upp för trapporna. Det är första gången hon ska prova flygelbad på egen hand, men har ont i ryggen så det blir en variant där hon sitter i fåtölj intill flygeln.

Ulla Lundegård vill veta vem hon är på ett djupare plan.

– Jag vet inte alls vad som kommer hända, säger hon. Men jag vet vad jag har att jobba med. Jag vill försöka få stadga i vem jag är på ett djupare plan. När jag lyssnar på Rickards musik känns det som om jag öppnar alla mina sinnen.

Annons

Förra gången Ulla var i Rickards studio låg hon under flygeln – tillsammans med några andra.

– Det blir som ett bombardemang av toner. Det rinner ut över hela ens kropp på något sätt, som ett välgörande bad.

Ulla tystnar ett ögonblick innan hon lägger till:

– Det finns många musiker som är bra på olika sätt men Rickard är också en människokännare. Han spelar utifrån ett möte. Det krävs stort mod och professionalitet för att kunna göra det. Det är häftigt!

Tänkte på covid

Ulla tar plats i en orange fåtölj och Rickard sätter sig bakom flygeln. Han lägger ifrån sig glasögonen och berättar samtidigt att han även spelar in varje session. Vill man kan man sedan få med sig en cd eller en ljudfil att lyssna på igen hemma.

Annons

Ulla blundar och rör lite på fötterna medan Rickards fingrar glider fram över pianot. Händer korsas. När musiken blir mer kraftfull lyfter Ulla på glasögonen och torkar några tårar. Då musiken ganska exakt 40 minuter senare tystnar frågar Rickard:

– Vill du ha mer?

– Nej, tack, svarar Ulla. Detta var mer än nog. Jag tror inte att jag skulle orka mer faktiskt.

Hon gör återigen en kort paus men fortsätter snart:

– Det blev inte det jag tänkte på innan… I stället kändes det som om du byggde om hela perioden av covid. De här åren var förskräckliga – med alla gamla man inte fick besöka, och barnbarn man nästan skulle vara rädd för. Men små bitar föll på plats nu. All ilska jag känt, alla rädslor… instängdheten. Det var förlösande. Jag har till och med gått i hypnos tidigare utan att det hjälpt ett dugg. Men nu fick jag fatt i något. Tack så mycket!

Kan ske under konserter

Rickard, som även forskar på Sahlgrenska kring hur man bland annat kan använda musik i lugnande syfte inför och under en operation, ler en aning och poängterar sedan:

Annons

– Det kan hända sådant här under vanliga konserter också. Jag spelade på Göteborgs jubileumsfest inför 10 000 personer. Det var en underbar känsla. Folk var lyckliga. Men detta blir mer riktat. Vissa kommer hit regelbundet. Musiken öppnar upp något. Det finns en möjlighet att gå in djupt i sig själv om man är villig att testa något lite annorlunda. Jag tror att man känner på sig om man vill prova.

– Det är ett privilegium att få komma hit men det krävs mod, konstaterar Ulla. Jag började gråta direkt idag. Det kan nog vissa tycka är obehagligt. Men är man beredd att låta känslorna leva så är detta utmärkt. Det känns som om jag gått igenom en terapisession. När vi släpper in musiken släpper vi in det här läkandet som sker i oss.

– Musiken skapar en atmosfär som ger plats för något att ske, fyller Rickard i. Detta är också läkande för mig. Det är härligt och ger energi. Men jag längtar efter att en gång själv få prova att ligga under flygeln. Jag har faktiskt inte gjort det än. Men jag vet två pianister i USA som håller på med något liknande.

Fakta. Rickard Åström.

  • Ålder: 58 år.
  • Bor: Hisingen, Göteborg.
  • Familj: Två barn, ett barnbarn.
  • Gör: Pianist, musikproducent.
  • Intressen: Musik, hälsa, personlig utveckling, resor.
Annons