Här är 7 svenska butiker som fuskat med priserna – kan få miljonstraff

kvinna som e förvirrad, bredvid syns butikerna H&M och Kjell & Company
Foto: Shutterstock/TT
Flera välkända svenska butiker hotas nu av vite efter att ha använt vilseledande priser, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Se hela listan på butiker här.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Plaststolen som såldes för 3 miljoner kronor

Brand logo
Plaststolen som såldes för 3 miljoner kronor

Black Week är igång sedan i måndags, vilket är den viktigaste perioden för svensk handel. Fenomenet har sitt ursprung i USA och bygger på den välkända shoppingdagen Black Friday. I stället för att affärerna bara erbjuder rabatter under fredagen väljer allt fler nu att sänka priserna redan från måndagen, vilket förlänger hela rea­perioden till en hel vecka, just kallad Black Week.

Det har tidigare uppmärksammats att vissa företag fuskar under sådana här reaveckor, bland annat genom att först höja priserna för att sedan kunna ge sken av större rabatter och därmed öka sina vinster. I många fall kan priset på produkterna vara högre än normalt innan rean, för att sedan sänkas till ett pris som ser ut som rabatt — men rabatten är alltså vilseledande, något Allas skrivit om tidigare.

Företagen som kan tvingas betala vite

Just korrekt prisinformation är viktig för att konsumenter ska slippa bli lurade, det gör det också lättare att jämföra priser mellan olika butiker. För företagens del handlar det om att följa lagen. I våras tog Konsumentombudsmannen (KO) tillsyn mot tio välkända företag på grund av bristande prisinformation. Nu riskerar ytterligare sju företag vite om de inte börjar följa lagens regler, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Konsumentverket kontrollerar regelbundet att företag som lovat att rätta sina priser verkligen gör det. Den senaste kontrollen visar att sju företag fortfarande brister när det gäller detta och därför får de nu ett föreläggande från Konsumentombudsmannen (KO).

Om de fortsätter bryta mot reglerna kan de alltså tvingas betala vite. Det totala vitesbeloppet är 8,6 miljoner kronor. Ett vite är inte samma sak som böter, utan mer som ett framtida straff – där företaget kan tvingas betala om de fortsätter bryta mot reglerna. Det är alltså ett sätt att tvinga företag att följa lagen.

KO kräver nu att sju företag slutar med bristande prisinformation. De är H&M, Desenio, Bokus, Home Furnishing Nordic, Inet, Kjell & Co och Tretti.

H&M butik
H&M riskerar vite.Foto: Stephen Keable/Shutterstock
Kjell & Company
Likaså Kjell & Company.Foto: Martina Holmberg / TT

I våras agerade KO också mot Blomsterlandet, Bygghemma, NA-KD, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhléns, skriver de i pressmeddelandet.

När en vara reas ut måste företaget visa det lägsta pris som gällt under de senaste 30 dagarna. Reapriset ska vara lägre än detta pris, och alla rabatter måste räknas ut från det lägsta priset. Det är inte tillåtet att utgå från något annat pris.