18 hälsoframsteg som inte syns på vågen

18 hälsoframsteg som inte syns på vågen
Börjar det bli tufft att hålla i dina nya hälsosamma vanor? Behöver du lite ny motivation kanske? Kolla in alla de här fördelarna med en hälsosam livsstil! Många kan du säkert bocka av redan – resten kommer att komma inom en snart framtid.
Annons

Snart har två månader gått på det nya året och många väntar otåligt på handfasta resultat, helst på vågen. Men vågen är bara en siffra, och fördelarna med en hälsosammare livsstil är så mycket mer än så. Så kämpa på – här är många peppande bevis på att du är på väg åt rätt håll och dina ansträngningar har gett resultat.

Annons

18 viktiga hälsoframsteg som inte syns på vågen

1. Ditt humör har förbättrats

Ett riktigt bra tecken på framgång. Regelbunden motion frisätter massor av endorfiner – ”måbrahormonet” som gör att du får en lyckokick efter träning och hjälper dig genom de tunga vintermånaderna.

2. Vardagssysslorna blir lättare

Att känna hur kraften i vardagen ökar är verkligen en skön lön för mödan – plötsligt orkar du ta trapporna, springa efter barnen och bära tunga kassar från affären utan paus.

3. Du får mer energi

Om du känt dig slö och seg kan en kostomläggning ge stora resultat på både formen och energin. Hälsosam kost gör att blodsockret hålls på en jämn nivå över dagen. Det kommer också göra att din energi fördelas jämnt under dagen istället för att åka hiss mellan måltiderna.

4. Du ser musklerna tydligare

Nej, du kommer inte bli vältränad över en natt, det tar lång tid och mycket jobb att bygga synliga muskler. Men genom att regelbundet ta bilder på dig själv kan du se dina framsteg och hur definitionen sakta ökar.

5. Din uthållighet ökar

Plötsligt orkar du springa längre, cykla fortare och göra fler armhävningar. Att din kondition ökar är kroppens bevis på att den anpassar sig till de nya utmaningarna.

6. Du känner dig starkare

Plötsligt kan du greppa tyngre vikter på gymmet och lättare lyfta grejer i vardagen. Jämför känslan i kroppen med hur det kändes för bara några veckor sedan – nog har musklerna anpassat sig? Och glöm inte att muskler väger mer än fett!

7. Du hanterar motgångar bättre

Goda vanor gör dig mer nöjd med sig själv. Att du dessutom fått mer kraft och bättre humör gör det lättare att hantera motgångar. Och ju längre du hållit i dina nya vanor, desto lättare blir det att hoppa upp på hästen igen om du skulle halka ur din nya rutin för ett kort tag.

8. Du känner dig skarpare i sinnet

Motion i kombination med ökad pigghet kommer få din hjärna att arbeta bättre.

9. Sötsuget har minskat

I början kan det vara en utmaning att tacka nej till godsaker, framförallt om du tidigare ätit sötsaker var och varannan dag. Men det går förvånansvärt fort att komma över den värsta puckeln och du märker att sötsuget lägger sig.

10. Du når ett träningsmål

SMARTA mål ska vara uppnåeliga och gärna ha små delmål. Om du inte redan gjort det kommer du snart att uppnå ett av dina delmål. Kanske kan du jogga hela rundan eller göra armhävningarna på tårna? Grattis! Sug åt dig av framgången och sätt ett nytt högre mål att jobba vidare mot.

11. Din mage arbetar bättre

När du äter hälsosammare blir din mage lugnare, mindre uppblåst och dina toalettvanor blir oftast mer regelbundna.

12. Du får bättre värden

Nu är det inte så många som tar ett blodprov innan de sätter igång en hälsosatsning, men om du hade gjort det vågar vi lova att du redan efter någon månad skulle kunna se förbättringar i dina värden.

13. Du mår bättre

Visst känner du dig mer hälsosam? Börjar man tar hand om kroppen blir man mer sällan sjuk, känner sig lugnare och får mer i balans i livet.

14. Ditt midjemått minskar och kläderna sitter bättre

Strunta i vågen. Känner du att jeansen sitter lösare vet du att du är på rätt väg.

15. Du sover bättre

Minskad stress, jämnare blodsocker och regelbunden motion gör att din sömnkvalitet förbättras. Cirkeln sluts när du sover gott och får ork och motivation att träna och äta hälsosamt.

16. Mindre ont i lederna

Om du har problem med lederna kommer en hälsosammare livsstil att göra dig gott. För varje kilo du tappar, minskar trycket på exempelvis knän, höfter och fotleder.

17. Din mentala hälsa förbättras

Sund mat, god sömn och regelbunden träning är mirakelmedicin mot ångest och nedstämdhet.

18. Du får en hälsosam glow

Din livsstil speglar sig i huden. Sunda val gör att inflammationsnivån i kroppen sjunker och du kan få bättre bukt med både flammighet och utslag.

Av Nina Nyström/mabra.com
Foto: TT

Följ allas.se på Facebook och Instagram

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar