3 enkla övningar som hjälper mot snarkning

Kvinna håller kudde för huvudet när mannen snarkar.

Håller din partner dig vaken med snarkningar – eller snarkar du kanske själv? Lär dig tre enkla övningar som kan hjälpa!

Foto: TT/Shutterstock
Snarkar du eller håller kanske din partner dig vaken om nätterna med oljuden? Räddningen är nära – här är tre övningar som kan minska snarkandet.

Få saker är så frustrerande som att sova dåligt och har du en partner som snarkar känner du säkert igen dig i känslan av att vara helt slutkörd när du går ur sängen på morgonen.

Snarkning förekommer hos både män och kvinnor, men efter 60 år fyllda är det vanligare bland män; ungefär 60 procent av dem snarkar då – motsvarande siffra för kvinnor är 40 procent. Ju äldre vi blir, desto vanligare är det alltså att vi snarkar, men problemet förekommer också bland unga och dessutom finns det kopplingar mellan övervikt och snarkning.

Se också: 5 tips för bättre sömn

Att snarka är i sig i inget farligt, men kan ibland vara ett tecken på att du lider av någon underliggande sjukdom. Kontakta läkare om du till exempel får andningsuppehåll flera gånger om natten eller om du har svårt att andas.

Varför snarkar man?

Den vanligaste orsaken till att snarkljudet uppstår är att gomspenen vibrerar när vi andas, men också den mjuka delen av gommen och tungan kan vara anledningen. Det finns övningar som den som snarkar kan göra för att minska problemet.

Övningar mot snarkning

  1. Böj tungan inåt och bak mot den mjuka delen av gommen. För därefter fram tungan igen och pressa den mot baksidan av framtänderna.
  2. Öppna munnen så mycket du kan och säg ”aaaaaaahhhhhhhh” i ungefär 20 sekunder.
  3. Sträck ut tungan så långt du kan. Ta ett djupt andetag och ge ifrån dig ett högt ljud i ungefär 30 sekunder.

Gör övningarna varje dag och låt varje träningspass vara ungefär fem minuter.

Fler åtgärder mot snarkning

Utöver övningarna finns det mer du kan göra för att få bukt med snarkning. Här är nio saker som kan vara värda att testa.

  1. Om du är överviktig kan en viktnedgång hjälpa.
  2. Undvik alkohol och alltför stora måltider tre timmar innan läggdags.
  3. Låt bli sömnmedel och antihistaminer.
  4. Säkra att du har regelbundna sovrutiner.
  5. Ligg med huvudet högt.
  6. Försök att sova på sidan istället för på rygg.
  7. Snarkplåster kan ha positiv effekt.
  8. Testa att använda en bettskena som hjälper till att hålla tungan på plats långt framme i munnen så att svalget är fritt.

Källa: kk.no

Sömnapné – här är symtomen som är bra att känna till

Mer innehåll hos allas.se: