Lästips:Träning och motionNär hjärtat svikerPsykologiMag- och tarmproblemFästingarSömnproblem

5 oväntade tecken på att du har vitaminbrist

12 okt, 2016 
Margaretha Malmgren
Tecken på vitaminbrist.
Vår kropp behöver vitaminer för att fungera normalt. När reserverna är slut säger kroppen ifrån. Här är 5 oväntade tecken på att det är dags att fylla på förrådet!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Få nyhetsbrev från Allas – helt gratis!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom hälsa och relationer, goda recept och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Vår kropp behöver vitaminer och mineraler för att motverka infektioner och för att muskler och nerver ska fungera normalt.

När förrådet är slut skickar kroppen signaler om att vi behöver fylla på med nya näringsämnen, men det är inte alltid signalerna är lätta att tyda.

5 tecken på vitaminbrist:

1. Sprickor i mungiporna

Små sår och sprickor i mungiporna antyder att du har brist på järn, zink och B-vitaminer. Prova att ta tillskott med B2, B3 och B12 och ät mer lax, ägg, tonfisk och skaldjur.

2. Överdrivet håravfall

Detta är ett tydligt tecken på att din kropp saknar zink. Konsumera mer kött, kyckling, mjölk, nötter, frön och bönor.

3. Utslag på kinder, armar och lår

Om du drabbas av röda och vita akneliknande utslag på huden kan det betyda att din kropp får för lite essentiella fettsyror samt vitamin A och D. Lösningen är att byta ut mättade fetter mot omättade och äta mer lax, frön och nötter. A-vitamin finns i morötter, röd paprika och sötpotatis.

Annons

4. Stickningar i händer och fötter

Skälet till att dina händer och fötter domnar brukar vara brist på vitamin B, i synnerhet B6, B9 (folsyra) och B12. Dessa har en omedelbar effekt på nerverna i huden. Ät mer sparris, ägg, bönor och spenat.

5. Kramper i vader och ben

Kramptillstånd beror ofta på uttömda förråd av kalium, kalcium och magnesium. Genom att äta bananer, äpplen, körsbär, grapefrukt, broccoli, grönkål, nötter och mandel fyller du på reserverna.

Källa: Steg för hälsa m.fl.

Läs också:

Maten som ger dig rätt vitaminer och mineraler

Annons